400 jaar standbeeld Erasmus

Beeld Desiderius Erasmus op het Grotekerkplein
Iris van den Broek

Op zaterdag 30 april bestaat het bronzen standbeeld van Erasmus bij de Laurenskerk 400 jaar. Het is daarmee het oudste beeld in Nederland. Verschillende media besteden hier deze week aandacht aan.

Eerste vrijstaande standbeeld in Nederland

Het beeld van Desiderius Erasmus (geboren 1466 in Rotterdam – overleden 1536 in Bazel) is gemaakt door Hendrick de Keyser en op 30 april 1622 onthuld. Het bronzen beeld verving eerder gemaakte beelden van de Rotterdamse humanist die waren gemaakt van hout en natuursteen. Het beeld is bijzonder omdat dit het eerste vrijstaande standbeeld in Nederland is en het eerste standbeeld in Europa dat niet voor een koninklijke of militaire persoon is opgericht. Door de jaren heen heeft het beeld op verschillende plekken in Rotterdam gestaan, sinds 1963 staat het voor de Laurenskerk.

Op de foto met Desiderius

Het AD/Rotterdams Dagblad sprak met Gré Ploeg, bestuursvoorzitter van de Stichting Erasmushuis Rotterdam: "Japanse toeristen zijn helemaal gek van dit beeld'', zegt ze. "Die nemen een boek mee en slaan dat precies open op de manier waarop Erasmus dat doet. En zó gaan ze met het standbeeld op de foto.''.

Erasmus: Hard en toch een bruggenbouwer

Hoogleraar Erasmiaanse Waarden Ronald van Raak vertelt bij De Nieuws BV over de filosoof Erasmus en zijn erfenis. Hij noemt Erasmus "het typische voorbeeld van de wetenschapper". Van Raak: "De gemiddelde Rotterdammer of de gemiddelde Nederlander die daar langsloopt, denkt waarschijnlijk 'Dat is een geleerde van vroeger, wat hebben wij daar nog mee uit te staan?'". Op vrijdag 29 april spreekt Van Raak tijdens een symposium in de Laurenskerk over wat Erasmus nu nog voor ons betekent en wat wij nu nog van hem kunnen leren. "Het leuke van Erasmus is dat hij laat zien dat je heel hard kunt zijn en toch een bruggenbouwer kunt zijn. Door dat eerlijk te doen, open te doen, met humor en ironie."

Der Stein des Weisen - Kathrin Schlegel

Oorspronkelijke sokkel verwerkt in kunstwerk op campus

Naar aanleiding van het 400-jarig jubileum van het Erasmusbeeld, besteedde NRC deze week aandacht aan de sokkel waar het beeld op heeft gestaan. Deze oorspronkelijke sokkel staat sinds 2018 op Campus Woudestein.
"In 2012 schreef de Erasmus Universiteit een prijsvraag uit voor een kunstwerk op de campus. Gekozen werd voor een ontwerp van kunstenares Kathrin Schlegel. Haar Der Stein des Weisen was een combinatie van de oude sokkel met een enorme roestvrijstalen tekst- of gedachtenwolk, zoals in een strip. Studenten zouden in navolging van Erasmus op de voor de helft ingegraven sokkel kunnen gaan staan en hun gedachten in de wolk weerspiegeld zien; dat was ongeveer het idee achter het kunstwerk."
De sokkel is nu onderdeel van dit kunstwerk, maar wel met een vitrine eromheen, ter bescherming.

Bijeenkomst bij het beeld

Ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van het standbeeld van Erasmus organiseert het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam op zaterdag 30 april een bijeenkomst: Zet met Erasmus de klok gelijk voor vrede

Lees hier het artikel in AD/Rotterdams Dagblad
Luister hier het radiofragment van De nieuws BV terug