ESPhil and RSM onderzoekers winnaars EGSH PhD Excellence Award

Joris Krijger and Tamara Thuis received the EGSH PhD excellence award in the category best societal impact 2021

De Graduate School of Social Sciences and the Humanities ondersteunt en onderwijst promovendi van de faculteiten van de sociale wetenschappen, humanities, filosofie, development studies, en onderzoeksgroepen in Health, Housing and Transition Studies. Elk jaar reiken ze awards uit aan de beste proefschriften en begeleiders. ESPhil collega Joris Krijger won, samen met Tamara Thuis (RSM) de award in de categorie Best Societal Impact 2021.

Krijger en Thuis begonnen in 2021 hun platform voor 'ethische intervisie rond data science uitdagingen'. Hier bespreken heel verschillende organisaties concrete dilemma's die zij tegenkomen bij de implementatie van ethische algoritmes. Het initiatief biedt organisaties een platform waar de specifieke context juist centraal staat. Hoe zet je algoritmen in die context wél ethisch in? Meer dan twintig grote organisaties hebben zich inmiddels aangesloten uit allerlei sectoren, van gemeentes tot verzekeraars en van telecom bedrijven tot (semi-)overheidsorganisaties.

Volgens de jury zetten ze daarmee een echte verandering in gang: Het initiatief dat we hebben bekroond, betreft een succesvolle inspanning om de sociale verantwoordelijkheid en de praktijken van grote instellingen en ondernemingen te verbeteren, in de manier waarop zij omgaan met hun gegevens en algoritmen. Geïnspireerd op de Toeslagenaffaire, waarbij de Nederlandse Belastingdienst jarenlang toeslagontvangers lastigviel op basis van racistische algoritmes en belastingambtenaren hebben promovendi, Joris Krijger (ESPhil) en Tamara Thuis (RSM) initiatief genomen om te voorkomen dat dergelijke misstanden zich in de toekomst herhalen."

Klik hier om alle EGSH-winnaars te bekijken.

Promovendus

Om PhD onderzoek te stimuleren en waarderen nodigt de Graduate School PhD kandidaten uit om het werk van hun collega's te nomineren voor de "Graduate School Awards for PhD Excellence".