Filosofen in de spotlights bij Opening Academisch Jaar

De Erasmus Universiteit opende het nieuwe academisch jaar met de presentatie van Strategie 2030, waarin maatschappelijke betrokkenheid de kern vormt. Volgens bestuursvoorzitter Annelien Bredenoord moet de universiteit kennis niet alleen ontwikkelen, maar ook actief inzetten voor maatschappelijke vraagstukken. Voor de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) vormt dat geen abstract begrip, maar een dagelijkse praktijk. De opening was voor ESPhil extra bijzonder doordat twee filosofiestudenten een prominente rol speelden: Ralph Ivar Berkman, alumnus van ESPhil, ESHCC en ESSB, die de Student Societal Impact Award ontving, en Nizar El Manouzi, student Philosophy of a Specific Discipline, die als moderator optrad.

Ralph Ivar Berkman met de Student Societal Impact Award op het podium.
Arie Kers

Impact Award voor alumnus

Ralph Ivar Berkman, alumnus van ESPhil, ontving de Student Societal Impact Award. Met zijn stichting L’Oiseau Bleu begeleidt hij jongeren uit het speciaal voortgezet onderwijs bij de overstap naar mbo, hbo of universiteit. Het idee voor de stichting ontstond tijdens het honoursprogramma van de filosofiefaculteit, in samenwerking met de Bildung Academie. Tijdens de ceremonie bedankte Berkman ook Han van Ruler, die vanuit ESPhil deel uitmaakt van het team van L’Oiseau Bleu

Volgens de jury is Berkman een rolmodel op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. Zoals rector magnificus Jantine Schuit zei: “Hij heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt.”

Lees meer

Filosofiestudent als moderator

Op het podium trad ook Nizar El Manouzi naar voren: student Philosophy of a Specific Discipline, acteur en Klokhuispresentator. Als moderator leidde hij de ceremonie met precisie en energie. Zijn begeleiding gaf de opening een uitgesproken Rotterdams, maar ook filosofisch accent.

Denkend de weg vinden: filosofie in het hart van de EUR

De Erasmus School of Philosophy geeft concreet invulling aan het idee van de Engaged University. Studenten en onderzoekers verbinden reflectie met praktijk: van samenwerking met Erasmus MC en TU Delft tot het nieuwe Erasmus Institute for Philosophy and Technology, waar filosofen, wetenschappers en kunstenaars gezamenlijk werken aan de maatschappelijke en ethische vragen rond technologie.

Ook in het onderwijs zet ESPhil grote stappen in lijn met de strategische prioriteiten van de universiteit. Zo is het curriculum van het interdisciplinaire programma Philosophy of a Specific Discipline vernieuwd, waardoor het beter aansluit bij de maatschappelijke vraagstukken die studenten in hun hoofdopleiding bestuderen. Sinds dit jaar biedt de faculteit bovendien samen met Codarts en de Willem de Kooning Academie een dual degree Arts and Philosophy aan, waarin kunst en filosofie elkaar direct versterken. De master Societal Transitions trekt bovendien steeds meer studenten die zich willen verdiepen in de filosofische en wetenschappelijke vragen over klimaat, technologie en sociale verandering.

Door filosofie niet als losstaande discipline te behandelen, maar als denkkader dat door alle vakgebieden heenloopt, laat de faculteit zien wat Strategie 2030 beoogt: een universiteit die midden in de samenleving staat en de grote vragen van deze tijd aangaat.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen