Filosofie in het Bedrijfsleven

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) biedt het nieuwe programma Filosofie in het Bedrijfsleven aan voor leidinggevenden, ondernemers en professionals die verdieping zoeken in hun denken over werk, organisatie en zichzelf.

Verschillende filosofen van Erasmus School of Philosophy zullen een sessie verzorgen in deze reeks. Het programma gaat van start in januari 2019.

Nieuwe perspectieven in de praktijk

In zeven avonden brengen onze filosofen leidinggevenden, ondernemers en professionals in contact met nieuwe perspectieven op hun werk en organisatie. De aftrap wordt gedaan door professor Wiep van Bunge, die laat zien hoe praktisch de abstracte filosofie kan zijn. Bart Leeuwenburgh zal ingaan op de oorsprong van ‘competitie en overleven’, terwijl Paul Schuurman overlevings- en overwinningsstrategieën in historische en huidige context vergelijkt.

In een volgende sessie zal hoogleraar Jos de Mul ingaan op de rol van technologie in de samenleving en de toekomstbeelden die daarbij horen. Tijdens de bijeenkomst met Patrick Delaere wordt de vraag gesteld: Waarom moreel zijn? Daarnaast wordt er ingegaan op de vraag wat de concepten authenticiteit en integriteit betekenen en hoe daar invulling aan kunt geven.

Ten slotte zal Conrad Heilmann rationaliteit en gedrag behandelen: welke implicaties hebben vondsten in de gedragseconomie voor marketing, HR, leiderschap en beleidsontwikkeling?

De koppeling naar de praktijk wordt gewaarborgd door een opdracht: deelnemers ontwikkelen een organisationele utopie, waarin zowel de concepten van dit programma als persoonlijke waarden, integriteit en overtuigingen een plek vinden.

Bij Filosofie in het Bedrijfsleven hebben deelnemers de kans om in een kleine groep, met sterke nadruk op interactie, te reflecteren onder deskundige begeleiding om de volgende stap te zetten in hun ontwikkeling en die van hun organisatie.

Meer informatie over het programma is beschikbaar op de website van RSM en via Eugène Kerpen: ekerpen@rsm.nl en +31 10 408 2440.

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) behoort tot de top 10 van Europese business schools. RSM richt zich op het ontwikkelen van zakelijke leiders met een internationale carrière die voor positieve verandering kunnen zorgen en zich op een innovatieve manier inzetten voor een duurzame toekomst. RSM biedt een breed scala aan bachelor, master, MBA, PhD en executive programma’s waarin studenten zich kunnen ontwikkelen tot kritische, creatieve, betrokken en samenwerkende denkers en doeners. RSM is gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, een bruisend knooppunt van bedrijven, logistiek en handel. Studievoorlichting en activiteiten van RSM voor toekomstige studenten, executives en alumni worden ook aangeboden vanuit ons kantoor in Chengdu, China. www.rsm.nl