Het Managen van de Vluchtelingencrisis: Wie Moet Helpen? Wat is Eerlijk?

Live illustration by cartoonist Maarten Wolterink at the "Facing Grand Challenges Together" workshop
Cartoonist Maarten Wolterink

De vluchtelingencrisis werpt praktische en politieke uitdagingen op: wat moeten de lokale gemeenschappen, aan wiens kust duizenden migranten aanspoelen, doen? Ethische vraagstukken zijn echter minstens even urgent: Wie heeft de taak te assisteren? En wat is rechtvaardig?

Bij de recente "Facing Grand Challenges Together" conferentie gaf Marios Andriotis (adviseur van de burgemeester van Lesbos) aan dat zij er alleen voor staan om de vluchtelingencrisis op te lossen en dat dat oneerlijk is. Wat zou in dit soort situaties wel rechtvaardig zijn?

Lees de volledige blog (in het Engels)

Deze blogpost is geschreven door Dr. Conrad Heilmann en is de eerste in een serie van het Erasmus Initiative Dynamics of Inclusive Prosperity.

Conrad Heilmann is Universitair Hoofddocent bij de Erasmus School of Philosophy, co-directeur van het Erasmus Institute for Philosophy and Economics (EIPE) en lid van het academisch team van het Erasmus Initiative Dynamics of Inclusive Prosperity.

Onderzoekersprofiel