Nieuw: podcasts en video's Studio Erasmus

Studio Erasmus video interviews

In de nieuwe podcasts en interviews van Studio Erasmus, reflecteren de meest toonaangevende Rotterdamse wetenschappers vanuit huis op de coronacrisis. Wat is de politieke, economische, culturele en sociale impact van deze pandemie? Hoe moeten we duiden wat er op dit moment gebeurt? Wat doet dit virus met onze rechtsstaat? Met de jeugdzorg? Met de geopolitieke verhoudingen? En hoe ziet de wereld eruit na corona? In de eerste editie: Marli Huijer (ESPhil).

Stel de ongemakkelijke vragen

Elke week belt interviewer Geert Maarse met een beeldbepalende onderzoeker. In de eerste aflevering spreekt hij met filosoof en voormalig denker des vaderlands Marli Huijer.

Welke handvatten biedt de publieksfilosofie in tijden van quarantaine? Wat kunnen ritme en discipline ons leren? Marli Huijer zet ons met beide benen op de grond en doet een pleidooi voor het stellen van ongemakkelijke - maar essentiële – vragen. Een interview over sterfelijkheid, de noodzaak om onze democratische waarden te blijven beschermen en de kracht van kwetsbaarheid.

Over Marli Huijer

Marli Huijer is hoogleraar publieksfilosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voormalig huisarts. Ze promoveerde op het werk van Michel Foucault, was Denker des Vaderlands (2015-2017) en schreef talloze filosofische boeken over schijnbaar alledaagse onderwerpen, waaronder Ritme (2011), Discipline (2013) en Beminnen (2018). Haar nieuwe boek, over de Islam in Europa, staat gepland voor dit najaar.

Studio Erasmus - Marli Huijer over publieksfilosofie in tijden van corona

Kijk of luister nu naar Studio Erasmus

Behoefte aan een stukje reflectie in deze vreemde tijden? Luister de podcast of bekijk de video. En houd de volgende edities in de gaten, waar onder andere Lucas Meijs (hoogleraar vrijwilligerswerk) en Jos de Mul (hoogleraar wijsgerige antropologie) virtueel zullen aanschuiven aan de tafel van Geert Maarse.

Luister de podcast op Spotify
Prof.dr. Marli Huijer

Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord: dat is de vaste wetenschapstalkshow van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentator Geert Maarse ontvangt normaliter zijn gasten altijd in een volle foyer van Theater Rotterdam. Kijk oude en recente afleveringen terug of beluister de podcasts.