Roger Backhouse wint Joseph. J. Spengler Best Book Prize

Professor Roger Backhouse heeft met zijn boek Founder of Modern Economics: Paul A. Samuelson de Joseph J. Spengler Best Book Prize van de History of Economics Society (HES) in de wacht gesleept. Het boek werd in 2017 bij Oxford University Press gepubliceerd.

Over het boek

In ‘Founder of Modern Economics’ onderzoekt Roger Backhouse Samuelsons persoonlijkheid en sociale netwerken om zijn intellectuele ontwikkeling te begrijpen. Backhouse bespreekt Samuelsons denken van zijn vroege dagen tot de publicatie van zijn baanbrekende boeken ‘Foundations of Economic Analysis’ en ‘Economics: An Introductory Analysis’, welke generaties van studenten heeft gevormd. Zijn werk liet zien hoe de economie een ​​meer samenhangende en coherente discipline kon worden. Samuelsons werk is gebaseerd op wiskundige technieken die verrassende inzichten verschaffen over vele belangrijke onderwerpen, van bedrijfscycli tot loon- en werkloosheid cijfers, en van hoe concurrentie de handel beïnvloedt tot de wijze waarop de belastingtarieven belastinginning beïnvloeden.

Over Roger Backhouse

Roger Backhouse is professor in de Geschiedenis en Filosofie van de Economie aan de Universiteit van Birmingham. Bij de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam is hij bijzonder hoogleraar in de Methodologie en de Geschiedenis van de Economie.

Evaline Bender, mediarelaties Faculteit der Wijsbegeerte, 010-4088980 of bender@fwb.eur.nl.