Rotterdamse bijdragen aan 'The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism'

Op 2 mei kwam bij Oxford University Press The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism uit. Het boek bestaat uit 50 hoofdstukken over René Descartes (1596-1650) en het Cartesianisme, het dominante paradigma in de filosofie en wetenschap in de zeventiende eeuw. Het boek is geschreven door een internationale groep vooraanstaande wetenschappers in de vroegmoderne filosofie. Rotterdamse filosofen prof.dr. Han van Ruler en prof.dr. Wiep van Bunge schreven beiden een hoofdstuk.

Over The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism

Het eerste deel van The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism richt zich op de verschillende aspecten van het leven van René Descartes inclusief zijn achtergrond, intellectuele context, geschriften en correspondentie. Daarnaast wordt in het eerste deel van het boek ook zijn filosofie besproken, met hoofdstukken over zijn epistemologie, methode, metafysica, fysica, wiskunde, moraalfilosofie, politiek denken, medisch denken, en esthetiek.

De hoofdstukken in het tweede deel zijn gewijd aan de verdediging, ontwikkeling en aanpassing van Descartes’ ideeën door latere generaties cartesiaanse filosofen in Frankrijk, Nederland, Italië en elders. In het derde en laatste deel wordt de oppositie tegen de cartesiaanse filosofie door andere filosofen, evenals door burgerlijke, kerkelijke en academische autoriteiten behandeld. Dit handboek biedt een uitgebreid overzicht van het cartesianisme in de vroegmoderne tijd op basis van het recent onderzoek.

Rotterdamse bijdragen

Prof.dr. Han van Ruler schreef voor dit handboek het openingshoofdstuk, waarin hij een inleiding geeft op het werk en het leven van René Descartes. Het hoofdstuk van Wiep van Bunge omvat een overzicht van de ontwikkeling van het cartesianisme in de vroegmoderne tijd in Nederland. Voor een overzicht van alle hoofstukken, zie de website van Oxford University Press.

Neem voor meer informatie contact op met Evaline Bender, communicatiemedewerker van de Erasmus School of Philosophy, via 010-4088980 of per e-mail: bender@esphil.eur.nl