Tweetal Erasmus-studenten actief in Nationale DenkTank 2020

Twee studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) zijn geselecteerd voor de Nationale DenkTank 2020. De stichting zet zich in om studenten met frisse blikken te laten meedenken over actuele en relevante maatschappelijke vraagstukken.

De Nationale DenkTank zet zich in om met de ‘verfrissende ideeën’ van studenten, de samenleving vooruit te helpen. Dit jaar bestaat de groep uit twintig jonge academici die zich buigen over het thema ‘perspectief voor middengroepen’. EUR-studenten Samet Özcan (Master Business Information Management) en Linde van Noord (Bachelor Philosophy) maken deel uit van de selectie.

Relevant thema

De deelnemers werken de komende vier maanden aan de vraag: ‘hoe versterken we welzijn en welvaart en verhogen we regie voor middengroepen, in stad en regio, nu en later?’. Een onderwerp dat masterstudent Samet Özcan uit het hart gegrepen is: “Het thema van dit jaar is van toepassing op een grote groep in de Nederlandse samenleving, ook in mijn eigen omgeving. Dat geeft dat mij een intrinsieke motivatie om deel te nemen. Ik wil vooral meedenken aan oplossingen voor de huidige krapte in de woningmarkt.”

Interdisciplinaire aanpak

De twintig deelnemers van de DenkTank hebben zeer uiteenlopende achtergronden, van technische bètastudies tot filosofie. Linde van Noord ziet daarin de kracht van de DenkTank: "Ik denk dat de samenwerking tussen twintig enthousiaste en jonge deskundigen met diverse (studie)achtergronden uniek is in Nederland, en daarom originele analyses en oplossingen kan genereren. Ook Özcan is ervan overtuigd dat die interdisciplinaire aanpak werkt. “Zelf heb ik tijdens mijn master Business Information Management veel geleerd over Big Data en die kennis hoop ik bij de DenkTank te kunnen inzetten.”

Impact op beleid

Beide deelnemers zien in de DenkTank een mooie leerschool. "Het is heel leerzaam om even uit de puur academische wereld te stappen en dichterbij de ervaring van beleid te staan", vertelt Linde van Noord.  Samet Özcan gelooft stellig dat hun ideeën echt invloed kunnen hebben: “Wij zijn de brug tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven. Wat betekent dat wij met onze ideeën en visies enorm veel impact kunnen maken op hun beleid.”

Nationale DenkTank 2020

De Nationale DenkTank is in 2005 opgericht vanuit het ideaal om een brug te slaan tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven. De Stichting werkt onafhankelijk met de frisse blik van jonge denkers, die bij uitstek geschikt zijn om taaie maatschappelijke vraagstukken van concrete oplossingen te voorzien. Kijk op https://www.nationale-denktank.nl voor meer informatie.

Voor meer informatie over deelname van Samet Özcan en Linde van Noord kunt u contact opnemen met Meral van Leeuwen, persvoorlichter EUR, 06-40264367.