Verschillende disciplines om de tafel

Hoogleraar publieksfilosofie Marli Huijer uitte kritiek op het coronabeleid, en werd vervolgens overspoeld met zowel positieve als negatieve reacties. We vroegen haar hoe ze dit jaar heeft ervaren, en of haar boodschap nog steeds hetzelfde blijft.

"Ik ben benaderd door mensen uit alle hoeken en gaten van Nederland"

Heeft u veel reacties gehad naar aanleiding van uw media-optreden?

“Extreem veel. Na het interview in NRC Handelsblad kreeg ik meer dan 200 reacties. Ik denk dat dit wel aangeeft dat mensen een enorme behoefte hebben om hierover te praten. Maar blijkbaar hebben veel mensen geen kanalen ervoor. Ik ben benaderd door mensen uit alle hoeken en gaten van Nederland, door kinderartsen, virologen, mensen uit het onderwijs.”

Uw pleidooi gaat ook hierover, dat het debat breder gevoerd moet worden?

“Mijns inziens zou het OMT ook moeten bestaan uit sociale wetenschappers, economen, mensen uit het onderwijs – niet alleen virologen. We horen steeds alleen één medisch geluid.”

Voelde uw vraag om een breed debat, als roepen in de woestijn?

“Vanaf het begin heb ik veel steun gekregen, ook vanuit de medische wereld. Heel veel mensen zijn het met me eens, ze hebben alleen niet de kanalen ervoor. Je wilt niet weten door hoeveel organisaties, comités en actiegroepen ik ben gevraagd. En lezingen, podcasts, televisieoptreden, het is niet bij te benen. Tegen 90 procent zeg ik ‘nee’. Ik ben een filosoof, iemand die denkt. De actie moet toch uit andere mensen komen.”

"Wat gaat het kabinet doen als iedereen gevaccineerd is?"

Blijft uw boodschap hetzelfde?

“Wat me nu bezighoudt, is de vraag: wat gaat het kabinet doen als iedereen gevaccineerd is? Zal er worden nagedacht, het liefst met veel disciplines om de tafel, hoe we de volgende epidemie beter kunnen aanpakken? Wat betekent het dat er nog meer 65+’ers komen? Welke factoren hebben invloed op besmettingen? Ik las bijvoorbeeld dat naarmate de biodiversiteit daalt, virussen meer menselijke gastheren nodig hebben. En wat is de rol van luchtvervuiling en fijnstof bij een virus dat op de luchtwegen slaat? Hoe gaat het kabinet obesitas aanpakken? Komen er nu lange termijn plannen, die oplossingen kunnen bieden voor het grotere geheel, of gaat er bij het volgende virus weer vanuit paniek worden gekozen voor lockdowns? Volksgezondheid is veel groter dan alleen de vraag of je een virus onder de leden hebt of niet.”

prof.dr. Marli Huijer

Lees hier het interview in NRC Handelsblad van 15 januari 2021 terug.

Erasmus Universiteit Rotterdam is trots op de impact die onderzoekers hebben in coronatijd. Lees meer over ons coronagerelateerde onderzoek.