Data science en beleid

Locatie

CIC/Venture Café Rotterdam, Stationsplein 45 (Ingang A), Rotterdam

Aanmelden Voeg toe aan agenda

Kenniswerkplaats Urban Big Data organiseert de lezing Data science en beleid: Gebruik van big data voor het voorspellen van jeugdhulpgebruik door Cas de Weerd, winnaar van de Urban Big Data Thesis Award 2018.

Overheden zijn op zoek naar nieuwe, meer efficiënte manieren om beleid te maken. Zo hopen zij big data te kunnen gebruiken om de toekomstige behoefte aan beleid en middelen te voorspellen. We weten echter nog maar weinig over hoe en onder welke voorwaarden zulke voorspellingen gedaan kunnen worden.

Cas de Weerd produceerde met zijn recent afgesloten onderzoek voor de gemeente Rotterdam nieuwe inzichten in de potentie van big data om specifiek jeugdhulpgebruik te voorspellen. In zijn lezing bespreekt De Weerd onder meer hoe hij een model ontwikkelde om jeugdhulpgebruik te voorspellen, hoe zijn model werkt, en welke beleidsimplicaties het heeft. Daarnaast zal hij ingaan op de ethische (met name privacy-gerelateerde) aspecten van zijn onderzoek.

Met zijn onderzoek won De Weerd de Rotterdam Urban Big Data Thesis Award 2018 voor de beste scriptie over het gebruik van big data in de stad in het academisch jaar 2017/18. Hij schreef zijn scriptie ter afsluiting van zijn master Business Information Management bij de Rotterdam School of Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Locatie

De lezing vindt plaats op de vierde verdieping in de Kaleidoscope-zaal (vanuit de lift door de klapdeuren aan de linkerzijde).

Toegang is gratis. De lezing wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl