Gedragswetenschap en beleid: de volgende stap

Conferentie over verbinding van gedragswetenschap en overheid
 Mensen in cirkels in het park tijdens Corona
donderdag 2 feb 2023, 12:00 - 18:00
Symposium
Gesproken taal

Bibliotheektheater Rotterdam

Ticket informatie

Aan deelname zijn geen kosten verbonden

nog een enkele plaats beschikbaar Voeg toe aan agenda
hovo cursus gedragsbeinvloeding

Waar staan we nu in de verbinding van gedragswetenschap en overheid? En wat kunnen we hieruit leren over hoe het nog beter kan? Welke volgende stappen kunnen we zetten om te zorgen dat gedragskennis een vaste plek krijgt in beleid en uitvoering?

Die vragen staan centraal in deze conferentie, georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Gemeente Rotterdam en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)

Voor wie bedoeld?

De conferentie is bedoeld voor zowel wetenschappers als ambtenaren die werken op het snijvlak van gedragswetenschap en overheid, en die zich inzetten voor betere benutting van gedragswetenschappelijke kennis in beleid en uitvoering. De afgelopen tien jaar zijn op dit gebied al belangrijke successen behaald, maar er blijken ook allerhande obstakels. Hoe kunnen die zo goed mogelijk worden overwonnen?

12.00u: Inloop en lunch

13.00u: Plenaire opening door Will Tiemeijer (Bijzonder hoogleraar gedragswetenschapen beleid, EUR)

13.30 – 15.00u: Twee parallelle sessies:
Sessie 1 - Doenvermogen en (de grenzen aan) maatwerk. Gedragswetenschappen hebben een belangrijke impuls gegeven aan de het denken over ‘doenlijke wetgeving’ en goede uitvoering. Waar staan we nu? Met bijdragen van:

• Mark Bovens en Anne-Greet Keizer (WRR, co-auteurs “Weten is nog geen doen”)
  • Sandra van Thiel (hoogleraar EUR, onderzoeker uitvoeringsorganisaties)
  • Michael Schreuders (Belastingdienst, adviseur doenlijk beleid en uitvoering)
  • Fara Kambiz (Gemeente Rotterdam, programmaleider menselijke maat)
  • Moderator: Marjoleine van Doorn (Gemeente Rotterdam)

Sessie 2 - Gedrag en de pandemie. Zelden was gedrag zo’n belangrijke factor als tijdens de pandemie. Wat hebben we geleerd over effectieve gedragsadvisering? Met bijdragen van:

• Marijn de Bruin (RIVM, (Gedragsunit, hoogleraar RadboutUMC, lid MIT)
  • Laura den Dulk (hoogleraar EUR, onderzoeker Corona en thuiswerken)