Promotie B.J. (Barbara) van der Ent – van den Berg

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

B.J. van der Ent – van den Berg verdedigt haar proefschrift op donderdag 9 maart 2023, getiteld: ’Rebuilding Young Lives. A study on the experiences of young, Syrian-born people with a refugee background during their first years in Rotterdam‘.

Samenvatting:

Elk jaar komen duizenden jonge mensen naar Nederland, omdat zij hun land van herkomst moeten ontvluchten. Zij moeten wennen aan talloze nieuwe dingen in de samenleving waarin ze zich vestigen. Barbara van der Ent richtte zich voor haar proefschrift op jonge mensen (8 - 17 jaar) uit Syrië, die sinds enkele jaren samen met hun gezin in Rotterdam wonen. Hoe bouwen deze jonge mensen hun levens opnieuw op? En hoe wordt dit proces beïnvloed door de sociale contexten van familie, vrienden, school en de bredere samenleving?

Aan de hand van innovatieve, kwalitatieve onderzoeksmethoden – zoals een zelf-ontwikkeld bordspel en interviews met foto-opdrachten – onderzoekt Van der Ent voornamelijk met name de ervaringen van deze jonge mensen zelf. Hoewel de eerste periode in Rotterdam moeilijk was, hebben jonge mensen hun levens vrij succesvol opnieuw opgebouwd. Ze zijn gewend aan hun nieuwe stad, vinden het fijn om met familie samen te leven, hebben nieuwe vrienden gemaakt, gaan graag naar school en voelen zich meestal thuis in Rotterdam. Tegelijkertijd toont het onderzoek ook diverse uitdagingen en obstakels die jonge mensen ervaren in de vier contexten.

Over het algemeen, laat het onderzoek een relatief rooskleurig beeld zien. Belangrijk hierbij is dat de jonge mensen uit Syrië een zekere veiligheid en stabiliteit ervaren in Nederland. Ondanks dat zij tegenspoed en moeilijkheden hebben meegemaakt, hebben zij na enkele jaren een gevoel van normaliteit in hun leven teruggekregen.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.