Promotie S. (Sabrina) Alhanachi

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

S. Alhanachi verdedigt haar proefschrift op donderdag 9 februari 2023, getiteld: ’Creating Space for Culturally Responsive Teaching: A multi-method study in Dutch secondary education‘.

Samenvatting:

De doelstellingen van dit proefschrift waren om 1) inzicht te krijgen in het cultureel responsief lesgeven (CRL) van Nederlandse docenten, de implementatie van CRL in de lespraktijk en factoren die daarmee samenhangen, en 2) inzicht te krijgen in bevorderende en belemmerende factoren van professionalisering op het gebied van CRL. De vier onderzoeken in dit proefschrift zijn uitgevoerd in het voortgezet onderwijs. In de kwantitatieve studie in hoofdstuk 2 werd het verband tussen twee kernelementen van CRL, namelijk content integration (i.e., het integreren van de culturele achtergrond van leerlingen in de lesinhoud) en funds of knowledge (i.e., de individuele thuiscontext van leerlingen in ogenschouw nemen), en de docent-leerling relatie onderzocht. In de kwalitatieve studie van hoofdstuk 3 werd de manier waarop docenten in een professionele leergemeenschap (PLG) aan CRL werkten onderzocht. Tevens werd onderzocht in welke mate het deelnemen aan PLG over CRL bijdroeg aan hun cultureel responsieve competenties(i.e.,overtuigingen, houding, kennis en vaardigheden) en de implementatie van CRL in de lespraktijk. In de kwalitatieve studie in hoofdstuk 4 werden de mechanismen die het implementatieproces van een professionaliseringsprogramma over CRL konden bevorderen en/of belemmeren onderzocht. In de kwantitatieve studie in hoofdstuk 5 werd onderzocht welke context (opvattingen over diversiteit in de school en de samenstelling van de klas) en individuele factoren (culturele achtergrond van de docent en aantal jaren onderwijservaring) bijdragen aan de self-efficacy van een docent op het gebied van CRL.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.