Rotterdam Lezing 2018

Arminius | Museumpark 3, 3015 CB Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Rotterdam Lezing 2018

Derk Loorbach laat in de 16e Rotterdam Lezing zien dat armoede vele gezichten kent. Een grote groep Rotterdammers heeft hiermee te maken: lage inkomens en de hieraan gerelateerde ‘onzichtbare’ vormen van armoede, zoals energie-, zorg- en mobiliteitsarmoede.

Zijn onorthodoxe en concrete oplossingen als gratis energiezuinige koelkasten een antwoord op de groeiende kloof in Rotterdam? Biedt fietsles op Zuid een weg uit de armoede? Helpen lokale voedselcollectieven en meer groen in de wijken zorgkosten te verlagen?

In de lezing pleit Loorbach voor een radicale breuk met de dure, bureaucratische en geïnstitutionaliseerde aanpak van armoede, schulden en werkloosheid. Hij stelt dat deze aanpak maatschappelijke uitsluiting in stand houdt en de afgelopen jaren geen noemenswaardig positief heeft effect gehad.

De gemeentelijke ombudsman mr. Anne Mieke Zwaneveld zal een eerste reactie geven gevolgd door een discussie met de zaal.

De Rotterdam Lezing wordt geopend door burgemeester Aboutaleb en collegevoorzitter Kristel Baele van de Erasmus Universiteit. Tijdens deze avond wordt ook het thema van het aankomende 105-jarig bestaan van de Erasmus Universiteit Rotterdam bekend gemaakt.

Sociale initiatieven informatiemarkt

Rotterdam is vol met burgers die initiatieven nemen om armoede tegen te gaan. Voorafgaand aan de Rotterdam Lezing presenteren een kleine 20 Rotterdamse initiatieven zich op de informatiemarkt in Arminius. De deelnemers staan u graag te woord tussen 19.15-20.00 uur en na afloop van de lezing.

Livestream via Open Rotterdam

De Rotterdam Lezing wordt in samenwerking met tv-zender Open RotterdamOpent extern, live via internet uitgezonden.

Over Derk Loorbach

Derk Loorbach is directeur van Drift en bijzonder hoogleraar Sociaal-economische Transities aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Loorbach was dit voorjaar een van de twee verkenners bij de coalitievorming in Rotterdam.

Over de Rotterdam Lezing

Tijdens de jaarlijkse lezing buigt een wetenschapper van de Erasmus Universiteit zich over een grootstedelijk vraagstuk. De Rotterdam Lezing wordt voor de 16e keer georganiseerd door comité Rotterdam Lezing 2018 (Erasmus Universiteit, afd. wetenschapscommunicatie, Studium Generale, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en Erasmus Magazine). De lezing is mede mogelijk gemaakt door het Erasmus Trustfonds.

Marjolein Kooistra | comité Rotterdam Lezing 2018 | marjolein.kooistra@eur.nl