'Spicing things up' (wordt uitgesteld)

vrijdag 17 apr 2020, 12:00 - 18:00
Symposium
Gesproken taal
Kamer
CB-4
Gebouw
Theil Building
Ticket informatie

Bijeenkomst wordt uitgesteld.

Voeg toe aan agenda

We moeten jongeren meer betrekken in onderzoek aangaande hun seksualiteit. Maar de motivatie hiervoor onder jongeren is vaak ver te zoeken. Innovaties in het methodologische arsenaal waarmee onderzoek wordt gedaan naar deze thematiek is dan ook een noodzaak!

Wat zijn de innovaties in onderzoek onder jongeren en seksualiteit?

Al lange tijd wordt de wens uitgesproken om jongeren meer te betrekken in onderzoek aangaande hun seksualiteit. Maar dit blijft een streven omgeven met grote methodologische uitdagingen.
Jongeren zijn, meer nog dan volwassenen, moeilijk te motiveren voor deelname aan surveys en traditionele diepte-interviews. Daarnaast kleven aan deze twee ‘klassieke’ methoden duidelijke beperkingen wanneer het gaat om het in kaart brengen van de seksuele belevingswereld van jongeren. Innovaties in het methodologische arsenaal waarmee onderzoek wordt gedaan naar deze thematiek is dan ook een noodzaak. ‘We need to spice things up!’

Doel van symposium ‘Spicing things up’

Tijdens dit symposium, georganiseerd door cultuursocioloog dr. Samira van Bohemen, worden enkele in het oog springende voorbeelden van nieuwe en innovatieve methoden in onderzoek naar jongeren en seksualiteit gepresenteerd. En kijken we naar wat deze innovaties te bieden hebben voor de praktijkcontext.

Voor wie bestemd?

Het symposium richt zich op onderzoekers en professionals die zich bezighouden met seksualiteit onder jongeren.

Voorlopig programma

12:00 – Inloop met koffie, thee en een snack

12:30 – Start met korte introductie over het belang van methodologische innovatie in onderzoek naar jongeren en seksualiteit. Dit wordt gevolgd door vier presentaties:
1.  Peer-to-peer etnografie (Dr. Samira van Bohemen)
2. Tinder experiment (Dr. Freddy van der Veen),
3. Implicit Association Test (Dr. Linda Dekker),
4. Sexual history interviews (Dr. Daphne van de Bongardt);

Na de pauze vindt er een interview plaats over innovatie in de fysieke context waarin onderzoek naar seksualiteit wordt gedaan. Dit wordt aangevuld met een paneldiscussie met o.a. prof. dr. Ellen Laan en dr. Marianne Cense over het nut en noodzaak van methodologische innovaties in de praktijkcontext. De middag wordt afgesloten met een keynote door dr. Samira van Bohemen over de resultaten van het ‘Good Sex’ project. Met drinks & bites na afloop.

Organisatie

Dr. Samira van Bohemen, Departement Bestuurskunde en Sociologie, Erasmus Universiteit Rotterdam

Het symposium is mogelijk gemaakt door Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Seksualiteit en een EUR Fellowship grant.

Accreditatie

Er zijn voor dit symposium accreditatiepunten aangevraagd bij NVVS. U kunt uw lidmaatschapsnummer doorgeven bij de aanmelding.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl