Studio Erasmus | IFFR Edition

dinsdag 28 jan 2020, 20:30 - 21:45

Theater Rotterdam - Foyer Rotterdamse Schouwburg

Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 28 januari 2020 zal de speciale Engelstalige IFFR-editie plaatsvinden met o.a. filosoof Tim De Mey en communicatie expert Delia Dumitrica.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Met o.a.:

• Is film dé gedeelde taal voor activisme? Delia Dumitrica (expert politieke communicatie) over hoe film de politieke boodschap van protestbewegingen kan helpen én belemmeren.
  • Het (im)perfect lichaam - Irene Mathijssen (hoogleraar Craniofaciale Afwijkingen) en Gert-Jan Kleinrensink (hoogleraar Anatomie) over het concept schoonheid vanuit medisch oogpunt. Hoe bepalend is Hollywood voor onze normen van schoonheid? Hoe hebben influencers de perfectie gemonopoliseerd? En welke impact heeft de democratisering van cosmetische chirurgie op de eisen van patiënten?
  • Film verbeeldt als geen ander filosofische gedachte-experimenten. Filosoof Sam Rijken over hoe beroemde films zoals Dogtooth en The Matrix klassieke filosofische vraagstukken gebruiken voor tijdloze filmervaringen en wijsgerige inzichten.
  • En een mini college over Afrofuturisme, inheemse futurisme en queer futurism. Deze alternatieve futurismen verschillen radicaal van de witte, door mannen gedomineerde verhalen van traditionele sciencefiction. Cultuurtheoreticus Tamara de Groot neemt scifi-films zoals Black Panther (2018) om te onderzoeken hoe alternatieve werkelijkheden sociale verandering kunnen veroorzaken en niet alleen de toekomst beïnvloeden, maar ook het verleden en het heden.

Livemuziek door het Natalia Kharetskaya Trio, met een eigenzinnige interpretatie van bekende soundtracks.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton, Theater Rotterdam en International Film Festival Rotterdam. Mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds. Presentatie: Geert Maarse.

EUR@IFFR

Datum: Dinsdag 28 januari 2020
Tijd: 20.30 - 21.45 uur Inloop: 20:00 uur
Locatie: Theater Rotterdam - Foyer Rotterdamse Schouwburg