Kansenongelijkheid in het onderwijs

Kind in de klas
Schoolklas
Kenny Eliason

Wat onderzoeken we?

We onderzoeken kansen(on)gelijkheid in het onderwijs en kijken naar welke mechanismen hierbij een rol spelen. Onze focus ligt op drie verschillende thema’s:

  1. Hoe kunnen leraren beter lesgeven in superdiverse klassen?
  2. Hoe kun je leerlingen het beste begeleiden tijdens de overstappen in hun onderwijsloopbaan? Bijvoorbeeld tijdens de overstap van de middelbare school naar een vervolgopleiding in het hoger onderwijs.
  3. Hoe kun je ouders helpen om de taalontwikkeling van hun kinderen te ondersteunen?

Waarom doen we dit onderzoek?

De onderzoeksgroep wil maatschappelijke impact maken: kansenongelijkheid is een belangrijk maatschappelijk vraagstuk. Er zijn te veel kinderen die vanwege hun achtergrond niet de kansen krijgen die ze verdienen omdat ze bijvoorbeeld problemen ervaren met (talige) eisen die het onderwijs aan hen stelt of een schoolloopbaan volgen die niet optimaal past bij hun talenten. Ons onderzoek levert inzicht in de onderliggende mechanismen van kansenongelijkheid. Met het onderzoek willen we handvatten bieden om gelijke kansen te verbeteren.

Op welke manier doen we dit onderzoek?

Onze groep kenmerkt zich door een variëteit aan methoden: van kleinschalig kwalitatief tot grootschalig kwantitatief onderzoek en quasi-experimenteel onderzoek. Door alle methoden toe te passen kunnen we een betrouwbaar en valide inzicht geven in de mechanismen van kansenongelijkheid.

Hoe maakt ons onderzoek impact?

Door samen te werken met praktijkprofessionals kunnen we onderzoek doen naar toepassingen die kansengelijkheid bevorderen. Zo doen we in opdracht van NRO onderzoek naar een traject voor leraren die cultureel sensitief leren lesgeven. Ook werken we samen met Europese universiteiten aan interventies die ervoor zorgen dat studenten van verschillende achtergronden zich op hun plek voelen op de universiteit. Wij onderzoeken onder andere of het hebben van een student peer mentor met dezelfde achtergrond bijdraagt aan de sense of belonging op de universiteit van studenten. Tot slot werken we samen met partners als Stichting VoorleesExpress aan een onderzoek om ouders met diverse achtergronden te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kinderen. Dat doen we bijvoorbeeld door de inzet van digitale prentenboeken en meertalige voorleesfilmpjes.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen