825 Europese migratiewetenschappers online bij IMISCOE conferentie

De IMISCOE conferentie is jaarlijks de grootste academische conferentie op het terrein van migratie in Europa. Dit jaar is ondanks de coronacrisis de conferentie gewoon doorgegaan; maar dan wel online. De conferentie met het aangepaste thema: Mobilities and Immobilities at Times of the Pandemic is door een team aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, onder leiding van Angelique van Dam, met hulp van de Open University en van de Universiteit van Luxembourg na vele maanden voorbereiding organisatorisch en technische mogelijk gemaakt.

IMISCOE coördinator hoogleraar Peter Scholten van de Erasmus Universiteit Rotterdam zegt over het doorlaten gaan van de conferentie: “Gezien de enorme implicaties die de pandemie heeft op migratie en het toenemende debat over institutioneel racisme is het belangrijk voor migratieonderzoekers om juist nu wel bij elkaar te komen. Het grote aantal deelnemers van 825 onderzoekers bewijst dat er juist nu veel wetenschappelijke belangstelling is om over dit thema met elkaar te praten."

Programma

Tijdens de conferentie zijn er keynote's  over de implicaties op het migratieonderzoek van de COVID-19 pandemie met onder andere: Biao Xiang van Oxford University en Anna Triandafyllidou van Ryerson University. Het programma bestaat verder niet alleen uit 122 panels en 3 plenaries, maar is er ook een uitgebreid sociaal programma met films, koffieruimtes, een kunstruimte en diverse workshops. Zo voelt het ook echt als een conferentie en lukt het ook om mensen het gevoel van binding mee te geven dat ze op een normale conferentie ook zouden hebben gehad.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl