Deelnemers gezocht | Kijk op kleuters

Wat onderzoeken wij en waarom?

Wij, onderzoekers van Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam, onderzoeken hoe kleuters omgaan met andere kinderen en volwassenen, en hoe zij zich aanpassen aan wat er van hen wordt verwacht in verschillende situaties - in de klas en thuis.

Bijvoorbeeld: thuis mogen kinderen andere dingen doen dan op school; en in de klas moeten kinderen soms stil zitten en luisteren, terwijl ze op andere momenten vrij mogen spelen.

Wie zoeken wij?

In de overgang naar de kleuterklas verandert er veel voor kinderen. Sommige kinderen vinden deze overgang moeilijk. Daarom richten wij ons in het onderzoek op kleuters die nét zijn gestart op school (minder dan 1 maand in groep 1).

Wat houdt deelname in?

Het onderzoek bestaat uit de volgende twee delen:

1. In de eerste maand nadat het kind is gestart in groep 1 maken wij een afspraak voor een huisbezoek en schoolbezoeken. Ook vragen wij de ouders en de leerkracht om een aantal vragenlijsten in te vullen.
  2. Na ongeveer 10 maanden brengen wij de ontwikkeling van het kind in kaart middels een aantal spelletjes en een oudervragenlijst. Daarnaast vragen wij informatie op uit het leerlingvolgsysteem van de school.

Wat levert deelname u op?

De school  en de ouder ontvangt een overzichtsrapport van de onderzoeksresultaten. Er wordt afgestemd welke informatie hierin gewenst is.

Na afloop van het onderzoek ontvangt de ouder een cadeaubon van 30 euro en de leerkracht een cadeau voor de klas. Het kind krijgt na het eerste en het tweede deel van het onderzoek ook een cadeautje.

Wie voert het onderzoek uit?

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het onderzoeksteam wordt geleid door Rianne Kok (onderzoeksleider) en Jolien Schuurman (onderzoeksassistent)

Wij hopen van harte dat u wilt deelnemen aan dit onderzoek.

Wilt u deelnemen aan het onderzoek of heeft u vragen? Neemt u gerust contact met ons op via kijkopkleuters@essb.eur.nl