Driekwart christelijke jongeren wil ‘goed worden in seks’

Erasmus Love Lab
Daphne Van de Bongardt in het Erasmus Love Lab.

Driekwart van de christelijke studenten vindt het belangrijk om goed te worden of zijn in seks, blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Dagblad in samenwerking met onderzoekers Daphne van de Bongardt (Erasmus Universiteit Rotterdam) en Hans van Dijk (Tilburg University). Zo'n 89 procent van de ondervraagden geeft aan seks belangrijk te vinden en 79 procent beschouwt goede seks als essentieel voor een leuk huwelijk.

Socioloog en pedagoog Daphne van de Bongardt is projectleider van het Erasmus Love Lab, een team wetenschappers dat onderzoek doet naar intieme relaties, liefde en seksualiteit. Van de Bongardt onderzoekt momenteel de seksuele beleving en gezondheid van tieners en twintigers; het is een van de redenen waarom zij vanuit haar expertise betrokken is bij het onderzoek van deze krant naar christelijke studenten.

Nog weinig onderzoek naar de seksuele ervaringen van jongeren

Volgens Van de Bongardt wordt er steeds vaker door onderzoekers naar het verband tussen seksuele ervaringen van jongeren en het type relatie gekeken. “Natuurlijk lijkt het logisch dat je om de seksuele ervaringen van jongeren te begrijpen ook kijkt naar met wie ze die ervaringen beleven, maar verrassend genoeg is daar nog niet zoveel onderzoek naar gedaan,” legt Van de Bongardt uit. “Toch zien we steeds meer, en dus ook in dit onderzoek, hoe onlosmakelijk het een van het ander is. De meeste jongeren hebben hun seksuele ervaringen grotendeels met iemand met wie ze ook een relatie hebben.”

"De meeste jongeren hebben hun seksuele ervaringen grotendeels met iemand met wie ze ook een relatie hebben"

Het onderzoek laat zien dat het overgrote deel van de christelijke studenten seks voor het huwelijk niet als verkeerd ziet. “Hoewel het overgrote deel van de respondenten aangeeft dat seks voor het huwelijk meestal niet verkeerd is (70 procent) blijkt tegelijkertijd dat bijna driekwart vindt dat seks wel binnen een relatie thuishoort,” aldus Van de Bongardt.

Goede relatie

Eigen onderzoek van Van de Bongardt laat zien dat de manier waarop jongeren seksualiteit ervaren ook afhangt of zij in een goede of slechte relatie zitten. “Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat jongvolwassenen zelf aangeven dat een goede relatie, waarin ruimte is voor emotionele intimiteit en open communicatie, een positieve invloed heeft op de seks die ze hebben. En ook andersom dat goede seks, waarbij je samen bepaalde spanning of juist geborgenheid kunt ervaren, ook kan zorgen voor een betere sfeer in andere aspecten van je relatie.”

Het gehele interview staat op de website van het Nederlands Dagblad.