Erasmus Universiteit participeert in nieuw innovatief onderzoeksproject voor een sterker Europa (REMIT)

Technologie om de rol van de Europese Unie mondiaal te versterken

In een nieuw Europees onderzoeksproject gaan wetenschappers aan de slag om het multilateralisme nieuw leven in te blazen via innovatie van het technologiebeleid. Het REMIT-project (Reignite Multilateralism via Technology) is op 1 maart 2023 van start gegaan en wordt gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe van de Europese Unie.
Prof.dr. Michal Onderco, Erasmus Universiteit Rotterda, neemt deel aan dit project met het werkpakket "Geopolitics and Technology Governance".

Onze wereld is in transitie nu de naoorlogse op regels gebaseerde orde steeds meer wordt bedreigd door autoritaire mogendheden, grote commerciële digitale platforms en populisten die geen oog hebben voor de waarde van samenwerking tussen bondgenoten. Europa is sterk als het multilateralisme sterk is, als landen samenwerken om gemeenschappelijke doelen na te streven.

Een sterker Europa door technologie

Een politieke prioriteit van de Europese Commissie, onder leiding van Ursula von der Leyen, is "een sterker Europa in de wereld door multilateralisme". REMIT wil deze ambitie verwezenlijken door zich te richten op normen, instellingen en belangrijke actoren in vier technologiesectoren. Ten eerste vanwege het effect van technologie op het economisch concurrentievermogen. Ten tweede omdat technologie belangrijk is voor de nationale veiligheid, met inbegrip van bedreigingen voor democratische beginselen, en ten derde omdat technologie cruciaal is voor oplossingen voor mondiale uitdagingen.

Beleidsaanbevelingen op vier technologiegebieden

De REMIT-onderzoekers willen beleidsaanbevelingen ontwikkelen die bijdragen tot een beter multilateraal bestuur door middel van een grondige analyse van betwiste beleidsterreinen, de rol van de betrokken actoren en hun relevante domeinen. De vier technologiegebieden waarop de onderzoekers hun onderzoek zullen richten zijn digitale technologie, biotechnologie voor de gezondheid, veiligheids- en defensietechnologie en financiële technologie. De focus op deze technologiegebieden komt voort uit de expertise van de REMIT-onderzoekers.

Multilaterale regulering van technologie is hard nodig

Het gebrek aan alomvattende, multilaterale regelgeving inzake technologie vormt een aanzienlijke bedreiging voor de veiligheid van de EU en haar bondgenoten doordat anderen (met name China) de regels voor de digitale toekomst kunnen bepalen. Bovendien spelen de vier technologiegebieden een rol bij het vinden van oplossingen voor alle grote uitdagingen, waaronder klimaat, digitale transacties, toenemende ongelijkheid, vergrijzing en gezondheid, migratie, pandemieën en informatieverstoring. Inzichten die leiden tot beter beleid zijn dus dringend nodig voor een sterker Europa.

Over het REMIT-project

Het is een interdisciplinair team van internationale deskundigen van vooraanstaande Europese universiteiten.

Het REMIT-project wordt gecoördineerd door de Universiteit Maastricht en brengt vooraanstaande Europese onderzoekers van negen partners uit België, Estland, Finland, Duitsland, Italië, Nederland, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk samen. Het doel is het ontwikkelen van aanbevelingen, een duidelijk begrip van de status quo en innovatieve methodologieën die een effectief beleid ondersteunen om de wereldwijde democratische structuren nieuw leven in te blazen.

Het REMIT-project heeft een totaal budget van bijna 3 miljoen euro, waarvan 2,6 miljoen euro wordt gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe van de EU en 370 000 euro door de Britse regering via het UK Research and Innovation Fund (UKRI). Het project wordt uitgevoerd door internationaal erkende onderzoekers van de Universitatea Babes Bolyai, Universitaet Bremen, Katholieke Universiteit Leuven, Luiss Libera Universita Internazionale Degli Studi Sociali Guido Carli, Erasmus Universiteit Rotterdam, het Finse Instituut voor Internationale Zaken en de Universiteit van Tartu. Daarnaast sluit het European Cyber Conflict Research Initiative (ECCRI) zich aan bij het consortium als geassocieerde partner, die financiering ontvangt van het UKRI.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl