Erasmus Universiteit penvoerder ODISSEI consortium

ODISSEI (Open Data Infrastructure for Social Science and Economic Innovations) is een consortium van 33 Nederlandse wetenschappelijke organisaties waaronder faculteiten, planbureaus en onafhankelijke onderzoeksinstituten. De Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) van de EUR is de penvoerder van ODISSEI geworden. Het consortium ontwikkelt een duurzame wetenschappelijke infrastructuur voor de sociale wetenschappen in Nederland. De wetenschappelijk directeur van ODISSEI is prof. dr. Pearl Dykstra, hoogleraar Empirische Sociologie bij de EUR.

Toegang dataverzamelingen
ODISSEI ondersteunt het Nederlandse veldwerk van de Europese studies SHARE (The Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe) en ESS (European Social Survey). Daarnaast verleent ODISSEI subsidies voor eigen dataverzamelingen via het LISS-panel (Longitudinal Internet studies for the Social Sciences). Via ODISSEI krijgen onderzoekers in de sociale wetenschappen toegang tot deze en andere grootschalige en langlopende dataverzamelingen die gekoppeld zijn aan CBS-registraties.

Het virtuele netwerk maakt het mogelijk om nieuwe, discipline-overstijgende onderzoeksvragen te beantwoorden en bestaande vragen op een nieuwe manier te onderzoeken. Via de koppeling van data van het Nederlands Tweelingen Register aan CBS-gegevens over verhuizingen, werd bijvoorbeeld zichtbaar dat de hogere prevalentie van schizofrenie in steden niet komt door kenmerken van de grote stad, maar doordat mensen met schizofrene aanleg naar de grote stad verhuizen.

Aansluiting met strategisch plan ESSB
ODISSEI verzamelt en brengt nieuwe data samen waardoor integraal onderzoek naar complexe vraagstukken mogelijk wordt. Een van de faciliteiten hiervoor is de zogenaamde ODISSEI Secure Supercomputer (OSSC); een gesloten omgeving op de Cartesius supercomputer van SURFsara, waar sociale wetenschappers hun data kunnen verrijken met die van het CBS en tegelijkertijd gebruik kunnen maken van een buitengewoon groot rekenvermogen.

De mogelijkheden die ODISSEI biedt sluiten naadloos aan bij de vier pijlers uit de strategie van ESSB ‘Meeting the Future Society’ waarbij complexe vraagstukken in de samenleving zoals global social challenges, organisational dynamics in a digital society, vital cities and citizens, en behavioural change interdisciplinair worden onderzocht.

NWO Roadmap GWI
Als penvoerder is EUR verantwoordelijk voor de subsidieaanvragen, coördinatie, communicatie en het secretariaat van ODISSEI. In juni 2019 heeft ODISSEI een voorstel ingediend bij de NWO Roadmap voor Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (GWI). Met de aanvraag van € 18 miljoen wil ODISSEI de ODISSEI Secure Supercomputer doorontwikkelen, een laboratorium opzetten voor innovaties in dataverzameling en -analyse, veldwerk blijven financieren en innoveren en een hub opzetten voor educatie en communicatie. Het voorstel wordt door een externe commissie beoordeeld en de uitslag wordt verwacht in het voorjaar van 2020.

Marjolein Kooistra, Mediarelaties ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl

Project manager ODISSEI Lucas van der Meer, e-mail: info@odissei-data.nl