ESSB onderzoekers SGW Open Competitie XS 2025 subsidie toegekend

Gezicht op de stad Rotterdam van bovenaf

Met de NWO Open competitie - SGW wil het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen aan onderzoekers de kans geven onderzoek te verrichten naar een onderwerp van eigen keuze, zónder thematische randvoorwaarden. Het financieringsinstrument is bedoeld voor een brede groep onderzoekers in verschillende fases van hun wetenschappelijke loopbaan. De XS staat op voor onderzoekers tussen vijf en tien jaar na promotie. Het maximumbedrag is € 50.000.

Ronde 2

Parents’ Burned-out Brains: The Neuroscience of Parental Stress under Rising Societal Demands
Dr. Michelle Achterberg (Team Youth and Family)

Ouders ervaren steeds meer stress, mede door hoge verwachtingen vanuit de maatschappij. Deze druk kan leiden tot ouderlijke burn-out, een toestand van extreme uitputting specifiek door het ouderschap. Dit project onderzoekt de invloed van chronische stress door maatschappelijke druk op het brein van ouders, vooral in gebieden die belangrijk zijn voor sociale cognitie en emotie regulatie. Door geavanceerd hersenonderzoek te combineren met dagelijkse vragenlijsten over stress en opvoeding, onderzoeken we hoe stress het brein beïnvloedt en vice versa. Deze kennis kan helpen om het stigma rondom ouderlijke stress te verminderen en praktische oplossingen te bieden, zoals betere ondersteuning en beleidsaanpassingen

Generous or scandalous? Understanding non-take-up of social security benefits
Dr. Gabriele Mari (Team Science Public Issues and Imaginaries)

Veel mensen vragen geen sociale uitkeringen aan, hoewel ze er recht op hebben. Dit fenomeen, dat wereldwijd wijdverbreid is, is onvoldoende onderzocht, hoewel het de effectiviteit, efficiëntie en rechtvaardigheid van sociale programma's bedreigt. Dit project richt zich op een casestudy in Nederland en biedt een van de eerste gedetailleerde beschrijvingen van degenen die in aanmerking komen voor sociale programma's, maar er toch geen gebruik van maken. Ik baseer me vervolgens op beleidsveranderingen en blootstelling aan politieke 'schokken' om een nieuwe afweging te ontrafelen die niet-gebruik bevordert, namelijk die tussen generositeit van uitkeringen en angst voor repercussies aangewakkerd door uitkeringsschandalen.

‘Call me by your name’: How Labels and Sponsors Shape Public Support for Gender Equality Policies
Dr. Saliha Metinsoy (Team Policy, Politics and Society)

Dit project onderzoekt hoe het labelen van beleid als ‘gendergelijkheid’—in tegenstelling tot neutralere, technocratische labels zoals ‘arbeidsmarkt’, ‘onderwijs’ of ‘financiële inclusie’—de publieke steun voor gendergelijkheidsbeleid kan beïnvloeden, zelfs wanneer de inhoud van het beleid hetzelfde is. Aan de hand van survey-experimenten in zes ontwikkelingslanden—Argentinië, Colombia, Indonesië, Turkije, Zuid-Afrika en Vietnam—wordt onderzocht in hoeverre verschillende beleidslabels impliciete vooroordelen ten aanzien van gendergelijkheid en internationale organisaties kunnen activeren. De bevindingen hebben belangrijke implicaties voor internationale organisaties, overheden en NGO’s die werken aan het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen, waaronder gendergelijkheid.

Better together? A test of the collaboration effect in online educational settings
Dr. Marloes Nederhand (Team Methods & Skills)

We weten dat studenten die samenwerken op complexe taken beter presteren in offline onderwijsomgevingen dan studenten die alleen werken. Opmerkelijk genoeg blijkt uit een recente pilotstudie (N=86) dat dit effect volledig omgekeerd is online. Dit roept fundamentele vragen op over de toepasbaarheid van samenwerkingsgerichte leertheorieën in digitaal onderwijs. Inzicht in de impact en dynamiek van samenwerking in verschillende contexten is cruciaal voor effectieve lesontwerpen. Dit project onderzoekt daarom hoe sociale setting (alleen of samen) en omgeving (online of offline) studentprestaties en betrokkenheid beïnvloeden bij taken van uiteenlopende complexiteit. De uitkomsten kunnen ons begrip van samenwerkend leren fundamenteel veranderen. 

Ronde 1

Towards an analytical framework for the sociology of multilingualism in the lives of migrants: A pilot study with Europeans in China and Taiwan
Dr. Nathan Albury-Garces (Team Research Support)

Taal staat centraal in de migrantenervaring waarbij migranten diverse talen verwerven en gebruiken. Maar hoe worden deze talen georganiseerd in het leven van verschillende migranten? Ik beargumenteer dat de vele wettelijke en sociale contexten die migratie reguleren–van regelgeving en sociale netwerken tot persoonlijke opvattingen over migratie–evenals de sociologische kenmerken van migranten samen bepalen welke rollen verschillende talen uiteindelijk spelen onder migranten. Met een casestudy waarin ik onderzoek waarom Europese expats in China en Taiwan doorgaans geen Mandarijn leren, begin ik de ontwikkeling van een interdisciplinair analytisch model om de relatie tussen meertaligheid en migratie grondiger te begrijpen

The Effect of Violent Pornography on Perceptions of Consent in Sexual Situations
Dr. Melissa de Roos (Team Klinische Psychologie)

Deze studie onderzoekt hoe gewelddadige pornografie de perceptie van consent in seksuele interacties beïnvloedt. Met behulp van AI-gegenereerde videobeelden willen we in realtime cognitieve en emotionele reacties op situaties rondom consent vastleggen, wat een nauwkeuriger inzicht biedt in de effecten van gewelddadige pornografie. Het onderzoek onderzoekt of factoren zoals desensitisatie, aandachtsbias en peer attitudes invloed hebben op hoe mensen consent waarnemen. De bevindingen zullen bijdragen aan interventies en educatieve programma's die schadelijke stereotypen bestrijden en het begrip van consent in seksuele interacties in de echte wereld bevorderen, wat bijdraagt aan de preventie van seksueel geweld en gezonde seksuele gedragingen. 

Putting a stopper in excessive fear: using non-invasive brain stimulation to prevent maladaptive fear generalization.
Dr. Mieke Schulte (Team Klinische psychologie)

Angstconditionering is een fundamenteel leerproces dat mensen helpt te reageren op bedreigingen, maar wanneer angst generaliseert naar vergelijkbare maar veilige stimuli, kan het leiden tot angstgerelateerde stoornissen. Een belangrijk hersengebied in dit proces is de insula. Overactiviteit van de insula versterkt verbindingen met andere hersengebieden, wat angstgeneralisatie versterkt. Dit zal de eerste studie zijn die de generalisatie van angst begrenst door het conditioneringsproces te dempen via non-invasieve hersenstimulatie van de insula. Deze methode kan leiden tot innovatieve, niet-invasieve behandelingen voor angstgerelateerde stoornissen, wat onderzoek en de klinische
praktijk in angstregulatie en neuromodulatie bevordert. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen