Hoe gedragswetenschap kan bijdragen aan verantwoord online gokken

Spark interview met Marilisa Boffo
Marilisa Boffo
Jan van der Ploeg

Hoe kun je met digitale maatregelen verantwoord online gokken bevorderen en voorkomen dat online spelers ‘probleemspelers’ worden? In het onderzoeksproject van Marilisa Boffo staat deze vraag centraal.

Boffo werkt als universitair docent klinische psychologie en eHealth bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en is betrokken bij de master Health Psychology and Digital Interventions van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). Ze heeft een achtergrond in digitale interventies voor gedragsverandering, met name op het gebied van verslaving.

Gedurfd

Haar aanpak in het project is zacht gezegd gedurfd te noemen: vanuit de EUR heeft ze voor haar onderzoek samenwerking gezocht met twee grote gokbedrijven: Holland Casino Online en Playtech. De reden voor die samenwerking zit hem voor het grootste deel in het feit dat het knap lastig is om online spelers te bereiken voor wetenschappelijk onderzoek. “Door samen te werken met het bedrijfsleven hebben we in een keer wél toegang tot deze onderzoeksdoelgroep en kunnen we wetenschap inzetten om online gokken verantwoorder te maken”, aldus Boffo. Ze ziet verantwoord online gokken als een gedeelde verantwoordelijkheid van spelers, exploitanten, overheid, onderzoekers en mensen die betrokken zijn bij de volksgezondheid.

Intenties

Meteen is ook duidelijk waar Boffo’s intenties liggen bij dit onderzoeksproject: ze wil de gokker helpen. “Ik ben en blijf klinisch psycholoog en heb gezien wat het doet met levens als online gokken een verslaving wordt. Het kan levens verwoesten: van een torenhoge schuld en ontslag, tot crimineel gedrag, ernstige gezinsproblemen zoals uithuisplaatsing van kinderen, ernstige depressie en zelfs suïcide. Ik hoop dat dit onderzoek bijdraagt aan een veilige manier van gokken en dat we voor individuen en de maatschappij problematisch gokgedrag kunnen voorkomen. En ik hoop dat we gedeelde verantwoordelijkheid voelen.”

Wet Kansspelen op afstand

Dat Holland Casino Online en Playtech voor dit onderzoek met Boffo willen samenwerken komt niet uit de lucht vallen. Op 1 oktober 2021 werd in Nederland de wet Kansspelen op afstand (Koa) van kracht, met regels voor online gokken. Zo moeten alle aanbieders van risicovolle kansspelen met advies van ervarings- en verslavingsdeskundigen maatregelen nemen tegen online gokverslaving. In de praktijk komt dat neer op monitoren van gokgedrag en ingrijpen als een speler onverantwoord risicogedrag vertoont. Gokbedrijven hebben op dat gebied dan wel ervaring op fysieke locaties; online is die verantwoordelijkheid nemen een heel ander verhaal. Spelers gokken vanuit huis, zonder controle en vaak alleen. Bovendien speel je veel sneller dan in het casino en kun je het 24/7 doen. Holland Casino Online en Playtech zeggen met de samenwerking te willen investeren in wetenschappelijke data-analyse en op theorie en bewijzen gebaseerde digitale oplossingen om verantwoord gokken te bevorderen.

Stepped Care model

Er is volgens Boffo al veel onderzoek gedaan naar spelers die gokverslaafd zijn of dreigen te worden. Het unieke aan dit nieuwe onderzoek is dat de doelgroep breder is: alle online spelers. Dus ook de (relatief grootste) groep recreatieve spelers. Boffo: “Het zou goed zijn als exploitanten volgens een ‘Stepped Care model’ ingrijpen als online gokken bij een speler uit de hand dreigt te lopen. Een speler met laag risicogedrag kan actief gestimuleerd worden bij dat lagere, verantwoorde risicogedrag te blijven. Neemt een online gokker grotere, onverantwoorde risico’s, dan is het zaak om dat gedrag door effectief, meer gericht ingrijpen te veranderen.” Ingrijpen kan subtiel (via bijvoorbeeld een pop-up), maar ook strikt: met bijvoorbeeld het toepassen van strikte limieten voor de inleg, sessie looptijd en verliezen, of zelfs, waar nodig, het bevriezen van een account voor een bepaalde periode. Maar naast de maatregel die je neemt, is het volgens Boffo van belang op welk moment je dat doet. Ingrijpen heeft het meeste effect op een moment dat de speler nog niet volop in het spel zit. Tijdens die zogenoemde cold-state kan een speler beter rationele beslissingen nemen en bijvoorbeeld een limiet met zichzelf afspreken.

Betrokkenheid studenten

Boffo kan ervan genieten studenten van de ESSB te betrekken bij haar onderzoek. Zo werkte een groep van haar studenten in de master Health Psychology and Digital Interventions aan een casus ‘verantwoord gokken en gamen’ en is er op dit moment een PhD-kandidaat betrokken bij het onderzoek. Boffo: “Dit project inspireert om met studenten in gesprek te gaan over onderwerpen als wetenschappelijke integriteit en ethische aspecten en over onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als gedragswetenschapper. Ik wil studenten kritisch na laten denken over op welke manier wetenschappers op een verantwoorde manier kunnen samenwerken met het bedrijfsleven."

Onderzoeker
Gerelateerde opleiding
Als je wilt weten hoe je digitale gedragsverandering kunt onderzoeken en hoe je hier sturing aan kunt geven, dan is dit masterprogramma echt iets voor jou!

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen