Nieuwe master combineert forensische psychologie, neurowetenschap en rechtspsychologie

Waarom gedraagt de ene mens zich anders dan de ander? Hoe werkt het brein van een crimineel? Hoe denkt een huurmoordenaar? Het zijn vragen die ze allebei interessant vinden. Niet verwonderlijk dat Sanne van Dongen (37) en Isabel de Graaf (23) elkaar kennen van de master Forensic and Legal Psychology. Sanne als universitair hoofddocent en Isabel als student.

De master Forensic and Legal Psychology is in 2020 voor het eerst van start gegaan. Een nieuwe master en het blijkt een schot in de roos. Hoewel Sanne had gemikt op 20 à 25 studenten, kreeg de master maar liefst 74 aanmeldingen. Het behoort daarmee tot de top 5 van grootste masterspecialisaties van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB).

Forensische psychologie, neurowetenschap én rechtspsychologie

De master geeft studenten inzicht in waarom mensen zich misdragen, waarom mensen misdaden plegen, wat het concept van ontoerekeningsvatbaarheid is en hoe je forensische patiënten kunt behandelen. “Het unieke van deze master is dat we naast die forensische onderwerpen ook inzoomen op de neurowetenschap en de rechtspsychologie. Zo leren studenten op welke manier neurowetenschappelijke inzichten kunnen bijdragen aan een effectievere risico-inschatting en behandeling van forensische patiënten. Het voordeel daarvan is dat je een stapje dieper kunt gaan”, vertelt Sanne. “De master is bovendien interdisciplinair, faculteitoverstijgend en internationaal. Studenten leren daardoor breder kijken en dat maakt dat ze er meer kanten mee op kunnen in het werkveld.” Isabel herkent zich daarin. “Juist de combinatie van thema’s maken het voor mij zo interessant. Doordat ik in deze master meerdere kanten leer kennen, zijn mijn opties voor de toekomst breder dan wanneer ik een master specifiek op een van de thema’s zou volgen.”

Recherchepsycholoog

Isabel volgde voor ze begon aan haar master twee bacheloropleidingen: criminologie en psychologie. Als ze de master heeft afgerond wil ze het liefst aan de slag als recherchepsycholoog of recherchekundige. Hoewel zo’n baan niet eenvoudig is te vinden (deze specifieke functies zijn dun bezaaid), is het wel haar droom. En als Isabel iets in haar hoofd heeft, dan gaat ze er ook helemaal voor. “Ja, dat geven mijn vrienden en familie mij wel terug: dat ik ambitieus en doelgericht ben. Dat klopt wel. Ik werk hard, ben een doorzetter. Als ik een doel heb, dan ga ik er recht op af.” Een baan bij de politie ziet ze dus wel voor zich. “Ik hou wel van wat dynamiek en haal voldoening uit iets bijdragen aan de samenleving.” Sanne geniet zichtbaar van de gedrevenheid van Isabel. “Dat vind ik het mooiste om te zien: studenten die ambitie hebben, die iets willen bereiken en doorhebben dat ze dat zelf in de hand hebben. Als docent wil ik naast kennis overbrengen vooral inspireren. Een voorbeeld zijn. Ik mag studenten iets meegeven. Als dat bijdraagt aan hun motivatie om het beste uit zichzelf naar boven te halen, dan maakt mij dat heel gelukkig.”

Goede aansluiting

Alle begin is moeilijk. Dat geldt ook voor de start van een nieuwe master. Lesgeven met de beperkingen van corona en dat aan veel meer studenten dan vooraf gedacht: Sanne wil het graag goed doen. En dat is soms schipperen, vertelt ze. “We verwachten creativiteit en zelfstandigheid van studenten. Maar elke student is anders. Een internationale student heeft een heel andere achtergrond dan een EUR-student. Ik zoek met mijn collega’s naar de juiste vorm, die past bij de hoge kwaliteit die je van de EUR mag verwachten.” Als het aan Isabel ligt, zit dat wel goed. Voor haar is dit de beste master als voorbereiding op haar toekomstige beroep. Bovendien ziet ze dat de master goed aansluit op haar bacheloropleidingen. “Alles wat we aan theorie hebben gehad in de bachelors, daar wordt goed op voortgeborduurd in deze master. Ik heb nog maar een deel van de master gevolgd, maar ik kan nu al zeggen dat ik enorm veel heb geleerd. Ik ben blij dat ik voor deze master heb gekozen!”