Nudging in de praktijk: Vijfdaagse cursus voor beleidsmakers en professionals

Timon Studler

In september vindt voor de 4e keer de postacademische cursus ‘Nudging: sturen op gedrag’ plaats. De cursus, georganiseerd door de ESSB Academy en BIG’R (Behavioural Insights Group Rotterdam), speelt in op de groeiende interesse in gedragsverandering bij organisaties en bedrijven. Dr. Inge Merkelbach, een gedragswetenschapper en coördinator van de cursus, legt uit dat gedrag een essentiële rol speelt in vrijwel elke beslissing die we nemen. De focus ligt op het toepassen van gedragskennis in praktische interventies om het leven van burgers, werknemers en klanten te verbeteren.

Gedragsverandering onder de loep: Begrijpen en beïnvloeden

Gedurende vijf dagen staat de cursus volledig in het teken van menselijk gedrag en gedragsverandering. De cursus is gericht op professionals die zich bezighouden met beleid. Bijvoorbeeld beleidsmedewerkers bij de (semi)overheid, maar ook professionals bij private bedrijven die zich afvragen hoe ze met bepaald gedrag van klanten/medewerkers om kunnen gaan. Deelnemers leren over de invloed van irrationeel gedrag, denkfouten, sociale en fysieke omgeving, motivatie en gewoonten. Daarnaast worden strategieën aangereikt om gedrag te sturen zonder dwang. In de middag passen deelnemers de geleerde theorie toe op hun eigen casus, begeleid door experts uit de praktijk.

Succesverhaal: Socialer gebruik van studieplekken

Als hoofd van het dienstenmanagement van de vastgoedafdeling van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) besloot Sandra Klarenbeek mee te doen om beter gebruik van de faciliteiten, zoals collegezalen en studieplekken, te stimuleren. Klarenbeek: ‘Wij merken dat studenten in drukke studieperiodes vaak om 8 uur ‘s ochtends al hun boeken neerleggen op een studieplek en dan eerst nog gaan sporten of een college volgen en dan pas echt van de studieplek gebruik maken.”  Klarenbeek bedacht tijdens de cursus een interventie die rolmodellen inzet om studenten aan te sporen socialer om te gaan met de studieplekken: “Met bijvoorbeeld posters met daarop studenten die veel eerstejaars kennen zoals leden van de faculteitsraad of bestuursleden bij studentenverenigingen. Op de posters leggen zij uit hoe zij sociaal omgaan met studieplekken en sporen ze andere studenten aan dat ook te doen.”

Nieuwe cursusdata

De nieuwe cursus start op 29 september. Lees hier meer over de cursus en meld je aan.