Onderzoek onthult grote verschillen in bewonersinitiatieven op Rotterdam-Zuid

Onderzoeker Seline Westerhof onderzocht bewonersinitiatieven en maatschappelijke organisaties op Rotterdam-Zuid. Haar bevindingen tonen aan dat er aanzienlijke verschillen bestaan in het aantal initiatieven binnen de verschillende wijken van het gebied. Het onderzoek werpt ook een kritische blik op de impact van de focus die onderzoekers en beleidsmakers hebben op bepaalde gemeenschappen en wijken. Westerhof maakte deze videoproductie over haar bevindingen op Rotterdam-Zuid.

Tweedeling op Rotterdam-Zuid

Ze begon haar onderzoek met de vraag waar bewonersinitiatieven zich bevinden en hoe ze zijn opgezet. Door middel van online zoekopdrachten, contact met lokale groepen en fysieke verkenning van de buurten op Rotterdam-Zuid, kon ze een gedetailleerd beeld vormen van de diverse initiatieven en hun context. Haar gesprekken met betrokkenen, waaronder bestuursleden van speeltuinen en vrijwilligers van buurthuizen, brachten belangrijke inzichten aan het licht.

Onderzoekers en beleidsmakers focussen op bepaalde wijken

Een van de opvallendste bevindingen van het onderzoek is dat er aanzienlijke verschillen bestaan tussen de wijken op Rotterdam-Zuid wat betreft het aantal bewonersinitiatieven en maatschappelijke organisaties. Dit kan bijvoorbeeld worden verklaard doordat cijfers van armoede en criminaliteit in bepaalde wijken, zoals Feijenoord en Charlois gemiddeld hoger zijn. Onderzoekers en beleidsmakers richten hun aandacht vaak op deze ‘probleemgebieden’, maar dit kan leiden tot stigmatisering van deze wijken, en verwaarlozing van andere wijken, zoals IJsselmonde en Hoogvliet, die juist behoefte hebben aan welzijnskwesties en ondersteuning van initiatieven. In IJsselmonde en Hoogvliet, zijn kwesties zoals armoede en veiligheid voor inwoners ook een belangrijk onderwerp.

Vermoeidheid en wantrouwen tegen opzichte van onderzoekers

Een belangrijk aspect dat naar voren kwam uit het onderzoek is de impact van onderzoek op de gemeenschappen. Westerhof constateerde dat in sommige wijken, zoals Afrikaanderwijk, er enige vermoeidheid en wantrouwen heerst ten opzichte van onderzoekers en hun intenties. Bewoners voelen zich niet gehoord en hebben weinig vertrouwen in de beloofde verbeteringen. Daarentegen ontvingen de bewoners van wijken zoals IJsselmonde en Hoogvliet de onderzoeker met open armen, blij dat er eindelijk iemand was die naar hen wilde luisteren.

Waardevolle inzichten voor de gemeente en andere partijen

De inzichten uit het onderzoek kunnen waardevol zijn voor de gemeente en andere betrokken partijen. Het benadrukken van de verschillen tussen wijken en het begrijpen van de behoeften van de gemeenschappen is essentieel om effectieve en duurzame interventies en ondersteuning op te zetten. Het is dan ook belangrijk bestaande netwerken, ideeën en kennis serieus te nemen. Soms kan een gemeentelijk programma ook (figuurlijk) tussen mensen en netwerken in komen te staan waardoor mensen weer opnieuw kunnen beginnen. Westerhof benadrukt ook het belang van een zorgvuldige benadering van de gemeenschappen en het opbouwen van vertrouwensrelaties tijdens het onderzoek. Daarnaast adviseert ze om aandacht te besteden aan informele ontmoetingsplekken, zoals buurthuizen, speeltuinen en cafés om in aanraking te komen met verschillende mensen.

Onderdeel van het SPRING project

Dit onderzoek is onderdeel van het SPRING project van het Resilient Delta Initiatief. Het Resilient Delta Initiatief (RDI) is onderdeel van de Convergence, de samenwerking tussen Erasmus Universiteit Rotterdam, het Erasmus Medisch Centrum en Technische Universiteit Delft, en richt zich op het ontwikkelen van een veerkrachtige Rotterdamse deltaregio. Het RDI-onderzoeksproject SPRING draagt daaraan bij door verschillen in gezondheid en welzijn in de stad te verkleinen. Lees meer over de SPRING Pilot.

Vital Cities and Citizens

Met het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens (VCC) wil de Erasmus Universiteit bijdragen aan de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden. In vitale steden kunnen de inwoners hun levensdoelen bereiken door educatie, zinvol werk en deelname aan het publieke leven. De vitale stad is een platform voor creativiteit en diversiteit, een veilige ontmoetingsplaats voor verschillende sociale groepen. De betrokken onderzoekers focussen zich op een van de volgende subthema’s:

• Inclusieve Steden en Diversiteit

• Duurzame en Rechtvaardige Steden

• Slimme Steden en Gemeenschappen

• Veerkrachtige Steden en Stedelingen

VCC is een samenwerking tussen Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en International Institute of Social Studies (ISS).