Onderzoeker Marion van San over boek 'Kalifaatontvluchters' en IS-kinderen

Marion van San

Op 8 november verscheen het boek ‘Kalifaatontvluchters’ van Marion van San, onderzoeker bij Risbo van Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor het boek deed zij jarenlang onderzoek onder Nederlandse en Belgische families van Syriëgangers. Bovendien had ze direct contact met twintig afgereisde vrouwen via sociale media en WhatsApp. Over het boek verschenen diverse artikelen in de media en ook schoof zij aan bij de talkshow Pauw.

Begin 2013 sloten enkele tientallen Nederlanders zich aan bij de gewapende strijd in Syrië. Mannen en vrouwen, soms in het gezelschap van hun kinderen, vertrokken naar het inmiddels uitgeroepen kalifaat. Maar ondanks het idyllische beeld dat door IS van het leven in het kalifaat werd geschetst, raakten velen uiteindelijk gedesillusioneerd en sloegen op de vlucht. In Kalifaatontvluchters wordt het verhaal verteld van de families die hun kinderen kwijtraakten aan de ideologie van IS, maar waarvan een aantal onder hen het kalifaat wist te ontvluchten.

Bekijk het fragment van Pauw en de artikelen die in diverse media verschenen:

Meer informatie over Marion van San

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl