‘Ongewone scholen’ kansen voor kinderen in achterstandswijken

In Rotterdam valt er nog veel te winnen op het gebied van kansengelijkheid. Op initiatief van de Stichting CED-Groep zijn pedagoog dr. Brian Godor van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent betrokken bij GOUD. Een project in Rotterdam waarbij zes ‘ongewone scholen’ uit achterstandswijken aan de slag gaan. Deze scholen kampen met lerarentekorten en flinke prestatiekloven.

Uncommon Schools concept komt uit de Verenigde Staten. Daar worden zeer goede resultaten geboekt.  Deze ‘ongewone’ scholen in achterstandswijken bieden voortreffelijk onderwijs. Hierdoor halen de leerlingen hoge resultaten en kunnen zij hun dromen verwezenlijken. De kern van deze succesvolle aanpak: stimuleren van enthousiasme, datagestuurde instructies en onderwijskundig leiderschap. De sleutel tot het succes is te vinden in drie factoren:
De leerkracht staat centraal: zij maken het verschil
Keuzes in het curriculum: terug naar de kern van het onderwijs en burgerschapsvorming.
Gedragscultuur: een cultuur die altijd gericht is op leren.

Rotterdamse samenwerking voor gelijke kansen

Geïnspireerd door de resultaten van de Uncommon schools is door de CED-Groep een partnerschap aangegaan met de Gemeente Rotterdam , Nationale Programma op Zuid (NPRZ) en de Erasmus Universiteit Rotterdam.  Uiteindelijk moet het project leiden tot daadwerkelijk gelijke kansen op een hoog uitstroomniveau voor alle leerlingen. De scholen hebben excellente leerkrachten die plezier hebben in hun werk en moet het leiden tot een  versnelde professionalisering op basis van beproefd concept.

Driejarige pilot van start

De pilot van drie jaar is september 2020 gestart onder de naam Rotterdams Goud. Het Rotterdamse Goud bestaat nu uit drie besturen en zes scholen. Dit aantal zal nog toenemen. Ook zullen er pilots starten in andere grote steden. In januari 2021 krijgen de kinderen de vuurdoop en gaan zij ervaren hoe het is om op deze ongewone manier les te krijgen. De scholen moeten ook een aantrekkelijke stageschool zijn voor excellente PABO-studenten.

Onderzoekers verbonden aan Pedagogische Wetenschappen, en ondersteund door de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent, volgen het project op de voet en doen gedurende de looptijd van de pilot onderzoek naar de effectiviteit van het concept.

Marjolein Kooistra, communicatie Kenniswerkplaatsen, kooistra@essb.eur.nl, 06 83676038