Prof. dr. Menno Fenger over ESSB Academy: 'Ik wil kennis teruggeven aan de samenleving'

Menno Fenger

Menno Fenger werkt sinds 2000 bij ESSB als bestuurskundige. Na zijn studie in Nijmegen en zijn promotie in Twente heeft hij binnen de faculteit zijn draai helemaal gevonden: “Hoogleraar zijn is de mooiste baan die er is. En hoogleraar zijn aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is nog mooier. Rotterdam bruist van energie en ideeën: ik zie hier het verlangen om de grote problemen van deze tijd aan te pakken.”

Sinds 1 januari 2019 combineert Menno zijn aanstelling als hoogleraar met zijn functie als Academisch directeur van de ESSB Academy. In die rol onderzoekt hij welke vraag er is voor postacademische cursussen van hoogleraren aan de ESSB Academy. Deze extra aanstelling maakt dat Menno kan ontwikkelen wat hij altijd al als kans heeft gezien.

Impact in de maatschappij

Menno: “Ik zie al geruime tijd twee ontwikkelingen waarvan ik vind dat wij er als ESSB iets mee moeten. Het eerste is dat er in het hoger onderwijs nog maar één groeimarkt is, en dat is het postacademisch onderwijs. De instroom van studenten naar de universiteit wordt minder groot, omdat de vergrijzing in Nederland toeneemt. Daarnaast wordt een ‘leven lang leren’ steeds belangrijker voor professionals.” De tijd dat je 30 jaar bij hetzelfde bedrijf hetzelfde werk uitvoerde, is volgens Menno echt voorbij. De tweede ontwikkeling die hem opvalt is dat impact hebben in de maatschappij voor universiteiten steeds belangrijker wordt. De hoogste vorm van impact is volgens Menno niet dat mensen je artikel lezen of luisteren naar een lezing, maar dat je mensen leert doen wat je in je onderzoek hebt geschreven. Menno: “De universiteit heeft een belangrijke taak om recente opgedane kennis te laten landen in de praktijk. Dat is wat we gaan doen met trainingen en cursussen vanuit de ESSB Academy. Wij werken volgens het ‘bring your own case’-principe: deelnemers komen met een concrete vraag of een concreet probleem de cursus binnen en gedurende de module werken we aan een oplossing.”

Leeromgeving bij uitstek

In het eerste cursusjaar waren de reacties van cursisten bijzonder positief. “Men vond het niet alleen leuk om een cursus te volgen, maar zag er ook duidelijk het belang van in. Het geeft de nodige verdieping in het dagelijks werk.” De huidige cursisten werken veelal bij grote private en publieke instellingen die het belang zien van een blijvende ontwikkeling van werknemers. Menno vindt het een goede zaak dat universiteiten daarin een belangrijke rol spelen. “De arbeidsmarkt vraagt om up-to-date kennis. Op de universiteit zijn wij bezig met het meest vooruitstrevende werk op verschillende vakgebieden. Kijk maar naar de ontwikkeling van het coronavaccin: daarin hebben universiteiten een cruciale rol. Datzelfde geldt wat mij betreft voor het leven lang leren van professionals in het werkveld. Dé leeromgeving bij uitstek is voor hen de universiteit.”

50 Cursussen in 2025

De ESSB Academy is niet alleen enthousiast ontvangen door cursisten, ook onder de wetenschappelijke staf is er veel animo voor het initiatief. “Na het opstarten van de Academy deelden zo’n 30 collega’s ideeën met mij. Alle ideeën staan verzameld op een lijst. Het doel is om in 2025 vijftig cursussen aan te bieden vanuit de ESSB Academy”, vertelt Menno. De vraag naar sommige cursussen is enorm. Menno haalt zijn collega Tineke Fokkema als voorbeeld aan: “Tineke is dé expert als het gaat om oudere migranten en de problemen waar zij vanuit zorg en welzijn tegenaan lopen. Al jarenlang vertelt zij aan overheden en maatschappelijke organisaties wat er nodig is om oudere migranten op een goede manier in de samenleving te laten leven. Tineke weet vanuit haar professie hoe het beter kan. Dus als iemand in Nederland daar een cursus over kan geven, dan is Tineke dat. Vanuit de ESSB Academy hebben wij de kennis en de mensen. En we weten hoe we het moeten organiseren. Dus gaan wij nu met haar in gesprek over hoe we die twee dingen samen kunnen laten komen.”

ESSB als marktplaats voor ideeën

Menno hoopt dat ESSB een marktplaats voor ideeën wordt. “Wij hebben als universiteit de taak om relevante kennis en samenleving bij elkaar te brengen. Die kennis zit bij onze faculteit, maar ook bij andere faculteiten van de Erasmus Universiteit. En bij andere universiteiten, in Nederland en in het buitenland. Wat zou het mooi zijn om evenementen te organiseren met een grote diversiteit aan sprekers die overal vandaan komen! Rotterdam kenmerkt zich door de energie van sociale ondernemingen. Die mensen wil ik bij het werk dat we bij EUR doen betrekken. Mijn doel is om als universiteit kennis terug te geven aan de samenleving.”