Renske Keizer nieuw lid van De Jonge Akademie KNAW

NWO Vidi-subsidie voor socioloog Renske Keizer

Socioloog prof.dr. Renske Keizer van de Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de tien wetenschappers die in 2019 toetreden tot De Jonge Akademie van de Koninklijke Akademie voor Wetenschappen (KNAW). Deze talentvolle onderzoekers delen een brede belangstelling voor de wetenschapsbeoefening, wetenschapsbeleid en wetenschapscommunicatie. Het lidmaatschap duurt vijf jaar. De officiƫle installatie van de nieuwe leden vindt plaats op 21 maart 2019.

Renske Keizer (1983) onderzoekt de rol van familie en vooral de rol van vaders in het ontstaan en voortbestaan van sociale ongelijkheid. Haar onderzoek bevindt zich op het snijvlak van sociologie, demografie, pedagogiek en psychologie. De afgelopen jaren ontving zij naast meerdere grote onderzoekssubsidies ook de Bessensapprijs voor de manier waarop ze haar onderzoek aan een breed publiek presenteerde. Ze geeft regelmatig lezingen aan beleidsmakers en brengt haar onderzoek onder de aandacht van de media. Binnen De Jonge Akademie wil zij bijdragen aan discussies over wetenschapsfinanciering, loopbaanbeleid, interdisciplinariteit en indicatoren en meetbaarheid.

Over Renske Keizer

Socioloog Renske Keizer (1983) is hoogleraar Familiesociologie bij de Erasmus School of Social and Behavioural Science waar zij in 2010 in dienst trad. In de afgelopen jaren kreeg zij diverse belangrijke erkenning voor haar onderzoeksbijdragen. In 2017 ontving zij de prestigieuze European Reseach Council (ERC) Starting Grant en eerder was zij succesvol in het binnenhalen van een Veni- en een Vidi-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2016 werd ze geselecteerd als een van de 25 meest talentvolle jonge wetenschappers aan alle Nederlandse en Vlaamse universiteiten. Haar onderzoek is gepubliceerd in toonaangevende vakbladen, waaronder Journal of Marriage and Family, Journal of Family Psychology, Population and Development Review, European Sociological Review, and European Journal of Population.

Renske Keizer: Contributing to extend paternity leave in The Netherlands

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010-4082135, kooistra@essb.eur.nl