Research Handbook on HRM in the Public Sector

Maar liefst 51 auteurs uit 21 verschillende landen hebben bijgedragen aan het Research Handbook on HRM in the public sector dat is samengesteld door Bram Steijn, Erasmus Universiteit Rotterdam en Eva Knies van de Universiteit Utrecht. Het handboek biedt een recent overzicht van kennis over Human Resource Management in de publieke sector. Het voegt daarbij ook een internationaal perspectief toe aan het onderzoeksgebied, waarbij nadrukkelijk aandacht is voor inzichten opgedaan uit Europees onderzoek. Bovendien maken de auteurs duidelijk hoe belangrijk context voor HRM is.

De primaire focus van het handboek ligt op HRM in de publieke sector in brede zin. De auteurs laten echter zien dat ook de manier waarop landen hun publieke sector hebben ingericht invloed heeft op de inrichting van HRM en ook dat er verschillen zijn tussen verschillende typen publieke organisaties (van overheid tot zorg tot onderwijs). ‘Het handboek adresseert actuele uitdagingen voor de praktijk en stelt een onderzoeksagenda op voor vraagstukken rond HRM in de publieke sector,’ aldus Eva Knies.

Brengt Bestuurskunde en HRM samen

Dit handboek, dat meer dan vijftig toonaangevende internationale experts samenbrengt, biedt een actueel overzicht van onderzoeksresultaten met betrekking tot Human Resource Management (HRM) in de publieke sector. De hoofdstukken brengen waardevolle inzichten uit twee verschillende disciplines samen: de bestuurskunde en HRM. Ze maken duidelijk dat de publieke context van organisaties van belang is en bespreken wat onderzoeksresultaten betekenen voor de praktijk.

Het handboek bestaat uit zes delen en behandelt daarin de volgende onderwerpen: strategisch HRM, de HRM-cyclus, HRM en de effecten op verschillende type uitkomsten, de theoretische mechanismen die HRM en uitkomsten met elkaar verbinden, alsook HRM en de context. Het zesde deel gaat in op de belangrijkste toekomstige uitdagingen voor HRM in publieke organisaties, en biedt inzicht in vragen voor toekomstig onderzoek.
Dit handboek is een uitstekende bron voor onderzoekers in de bestuurskunde en voor HRM-professionals en -wetenschappers met interesse in de publieke context. Het is ook een bruikbaar naslagwerk voor gevorderde studenten die daarmee de unieke kenmerken van HRM in publieke organisaties kunnen begrijpen.

Lees hier meer over de inhoud

Kijk hier de introductievideo door prof. Bram Steijn

Research Handbook on HRM in the Public Sector. Edited by Bram Steijn, Professor of Public Administration, Erasmus University, Rotterdam and Eva Knies, Professor of Strategic Human Resource Management, Utrecht University School of Governance, the Netherlands.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 4082135