"Sinterklaas biedt houvast in een veranderende en complexe samenleving"

Afgelopen weekend maakte Sinterklaas vele kinderen en volwassenen weer blij met cadeautjes. Volgens bestuurssocioloog Mark van Ostaijen spelen tradities en rituelen een belangrijke rol in iedere samenleving. Zo zegt hij in een artikel in de Volkskrant: "Ze geven betekenis aan ons leven. Ze bieden houvast in een veranderende en complexe samenleving."

Doorgeven van waarden

In Nederland wordt het Sinterklaasfeest volgens van Ostaijen gebruikt om belangrijk geachte waarden door te geven tussen generaties. "Bijvoorbeeld dat familiebanden belangrijk zijn, of het idee dat goed gedrag ertoe doet – dat aan het einde van het jaar een morele afrekening volgt die staat beschreven in een boek." Sinterklaas is volgens de socioloog een traditie in haar meest klassieke vorm. Daar komt bij, stelt hij, dat kinderen tegenwoordig een belangrijke plaats innemen in de westerse maatschappij.

Sinterklaas vieren

Een jaartje overslaan is volgens Van Ostaijen dan ook geen optie. "De discussie over Zwarte Piet, waarbij Nederlanders op de barricaden klommen, bewijst dat de Sinterklaastraditie een belangrijke rol vervult in deze samenleving. Het is een zingevende praktijk. Voor Sint-Maarten doen we dat niet."

Lees het gehele artikel op Volkskrant.nl