Socioloog Iliass El Hadioui benoemd in de Onderwijsraad

Socioloog Iliass El Hadioui van de Erasmus Universiteit Rotterdam is benoemd in de Onderwijsraad. De ministerraad heeft 16 november ingestemd met de voordracht voor de samenstelling van Onderwijsraad voor de periode 2019-2022. De Onderwijsraad is het hoogste adviesorgaan van regering en parlement op het terrein van onderwijs.

Over Iliass El Hadioui

Socioloog Iliass El Hadioui, MSc (1983) is in 2006 cum laude afgestudeerd in de Sociologie aan de Erasmus Universiteit in de richting Grootstedelijke Vraagstukken en Beleid. Als stadssocioloog en onderwijsdenker is hij als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Ten slotte is hij als onderzoeksleider Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Naast deze wetenschappelijke activiteiten maakt El Hadioui zich sterk om in Nederland wetenschappelijke inzichten te vertalen naar het publieke debat en het onderwijsveld omtrent pedagogische en onderwijskundige vraagstukken in een stedelijke, super-diverse omgeving. Ook is hij actief in het debat over kansengelijkheid in het onderwijs.
In die hoedanigheid verzorgt hij lezingen en masterclasses voor een breed publiek, waaronder docenten, schoolleiders, ambtenaren en andere professionals. El Hadioui publiceerde diverse wetenschappelijke artikelen en essays. In juli 2011 heeft Uitgeverij Van Gennep zijn meest bekende essay Hoe de straat de school binnendringt. Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur.

Herbenoemd in de Onderwijsraad is Prof. Dr. Pieter Huisman, bijzonder hoogleraar onderwijsrecht aan de Erasmus School of Law.

Marjolein Kooistra, mediarelaties Erasmus School of Social and Behavioural Sciences | kooistra@essb.eur.nl | +31 10 408 2135