Studenten ontwerpen 21 gedragsinterventies in 10 weken

Hoe kun je mensen motiveren gezondere en duurzamere keuzes te maken? En hoe kun je digitale media gebruiken om zo’n positieve gedragsverandering te faciliteren en promoten? Met deze en andere vragen gaan studenten aan de slag tijdens de minor Positive behavioural change in the digital age. Deze nieuwe minor, aangeboden door de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), daagt studenten uit een gedragsprobleem te kiezen en daarvoor een passende en effectieve oplossing te bedenken die gebruik maakt van verschillende gedrags- en communicatietheorieën. In september ging de minor voor het eerst van start, en op 1 november presenteerden de studenten hun projecten. Psychologie studenten Rafique Abdoelkariem en Maxime van der Laan vertellen over hun ervaringen met de minor.

Mini-conferentie rondom gedragsproblemen

De minor behandelt theorieën die betrekking hebben op gedragsverandering. Een thema dat door de recente Covid crisis veel belangstelling krijgt. Voor Rafique was dat ook een van de redenen om te kiezen voor deze minor: ‘Ik vind gedragsverandering erg interessant. Het kan op zoveel manieren gebruikt maar ook misbruikt worden.’ Maxime is vooral enthousiast over het praktische aspect van de minor: ‘Ik zocht een minor die niet standaard blokken heeft en afsluit met een tentamen. Ik wilde vooral iets doen met de kennis die ik heb opgedaan de afgelopen jaren.’ Tijdens de minor kiezen de studenten een gedragsprobleem rondom (mentale) gezondheid, liefde en relaties of duurzaamheid. De minor sluit af met een mini-conferentie waar studenten de kans krijgen hun interventies te presenteren.

Kunst als interventie

Maxime en haar groepje van medestudenten onderzocht het anticonceptiegebruik van vrouwen tussen de 12 en 25 jaar in een specifieke wijk in Rotterdam. Hierbij lag de focus op het willen verbreden van de anticonceptiekeuze van deze vrouwen. Onderzoek laat zien dat veel vrouwen kiezen voor de anticonceptiepil, terwijl dit niet de meest geschikte keuze hoeft te zijn voor iedere vrouw. ‘Wij hebben een interventie bedacht in de vorm van kunstwerken die best provocerend en zelfs een beetje raar zijn. Deze kunstwerken (zoals een Wenskut en  Spiraal-boom) worden tentoongesteld op straat. Voorbijgangers die kunstwerken van dichtbij bekijken, worden uitgenodigd QR-codes te scannen die hen naar een website leidt waar meer informatie staat over de verschillende soorten anticonceptiemiddelen. Zo zijn vrouwen beter geïnformeerd en kunnen ze kiezen voor een anticonceptiemethode die het best bij hun lichaam past.’

App tegen Phubbing

Met zijn groepje, presenteerde Rafique een interventie voor Phubbing (=phone en snubbing). Deze term wordt gebruikt wanneer je de mensen in je fysieke omgeving negeert omdat je op je telefoon zit. Rafique ontwikkelde met zijn groepje een idee voor een app die ervoor zorgt dat mensen een bericht krijgen als ze te veel op hun telefoon zitten tijdens een sociale interactie, bijvoorbeeld als je uiteten gaat. De app leert mensen over hun phubbing gedrag, wat de gevolgen ervan zijn en nudged ze om minder hun telefoon te gebruiken. Zo kunnen ze een kortingsvoucher verdienen. ‘Tijdens het ontwikkelen van de interventie was het erg interessant om met studenten van andere opleidingen te zitten. We hielden ons allemaal bezig met hetzelfde vraagstuk, maar konden veel verschillende inzichten en perspectieven toepassen’ aldus Rafique.

Praktische en academische vaardigheden

Na het succesvol presenteren van de interventies, kijken beide studenten met een positief gevoel terug op de minor. ‘Wat mij het meeste heeft verrast tijdens deze minor is dat positieve gedragsverandering op zoveel verschillende manieren toegepast kan worden. Het is een hele leerzame minor, waarbij je meer op een praktijkgerichte manier leert. Dit maakt het erg leuk en afwisselend en het zorgt voor extra verdieping van de eerder opgedane kennis!’ vertelt Rafique. Ook Maxime heeft geen spijt van haar keuze: ‘De 10 weken zijn echt voorbij gevlogen. Door een eigen interventie te bouwen leer je hoe je de literatuur kan gebruiken en je leert hoe je kan onderbouwen dat iets kan werken. Die vaardigheid komt zeker van pas bij het schrijven van mijn scriptie.’

In totaal deden 85 studenten mee aan de minor en werden 21 interventies gepresenteerd. Kijk hier voor meer informatie over de minor.