Twee subsidies Erasmus Trustfonds voor onderzoek Covid-19 pandemie voor ESSB

De Erasmus Trustfonds heeft meer dan €100.000,- toegekend aan zes onderzoeksprojecten binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam. In gezamenlijk projecten slaan faculteiten de handen in elkaar om de sociaal-economische effecten van de COVID-19 pandemie onder de loep te nemen. Bestuurskundige dr.ir. Beitske Boonstra en psycholoog prof.dr. Matthias Wieser ontvangen vanuit het Trustfonds subsidie voor hun onderzoeksprojecten.

Dr.ir. Beitske Boonstra, Rotterdamse veerkracht: de ultieme test (20.000 euro)

Hoe veerkrachtig is Rotterdam? Dit is de centrale vraag voor Beitske Boonstra en haar team in hun onderzoek naar de veerkracht van Rotterdam ten tijde van de Covid-19 pandemie. De maatschappelijke gevolgen van deze pandemie voor onze stad zijn mede afhankelijk van de reactie van mensen uit de stad en het stadsbestuur. Dit onderzoek kijkt daarom naar de sociale veerkracht in de stad en de organisatorische veerkracht van de gemeente zelf. De doelstelling van dit multidisciplinair onderzoek is om op basis van Rotterdamse ervaringen in verschillende wijken het spanningsveld tussen sociale veerkracht en organisatieveerkracht in kaart brengen en te onderzoeken hoe ze elkaar kunnen versterken. Dit onderzoek wordt medegefinancierd door de Kenniswerkplaats Leefbare Wijken en het Erasmus Initiative ‘Vital Cities and Citizens’ en wordt ondersteund door de gemeente Rotterdam. Het onderzoek zal begin 2021 van start gaan en een looptijd hebben van 6 maanden.

Prof. dr. Matthias Wieser Angst en stress: het effect van corona op de mentale gezondheid van EUR studenten (10.000 euro)

Jonge mensen, zoals studenten worden over het algemeen niet heel ziek als zij corona krijgen. De gevolgen van de coronamaatregelen voor de mentale gezondheid van jongeren, zijn des te groter. Matthias Wieser en zijn team zullen gedurende twee jaar onderzoeken wat de langetermijn impact van de COVID-19 pandemie is op de geestelijke gezondheid van studenten (18-25 jaar). Door te onderzoeken hoe een pathologische angst zich ontwikkelt na een grote stressgebeurtenis zoals deze pandemie kunnen we een risicogroep op de universiteit identificeren en kunnen we maatregelen nemen om psychische problemen te voorkomen bij deze groep studenten. Dit is het allereerste project dat zich focust op de impact van de maatregelen op de mentale gezondheid van studenten in een langetermijn setting. Dit project is onderdeel van het Erasmus Initiatief “Vital Cities, Vital Citizens” en wordt ondersteund door het programma Studentenwelzijn van de EUR. Dit project wordt ook gevolgd door Erasmus TV

Onderzoeker

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl