Veelbelovende nieuwe behandelmethode tegen agressie in forensische patiënten

Gewelddadig gedrag vormt een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid en heeft een grote impact op onze samenleving. Een onderzoeksteam onder leiding van forensisch psycholoog dr. Josanne van Dongen van de Erasmus Universiteit Rotterdam, ontdekte dat inzicht in de neurobiologie van agressief gedrag in combinatie met een behandeling met modulatie van een deel van de hersenen via transcranial Direct Current Stimulaton (tDCS) succesvol is in het reduceren van agressief gedrag bij forensische patiënten.

Uit onderzoek blijkt dat huidige psychologische en psychosociale behandelmethode voor forensische patiënten niet altijd effectief zijn in het verminderen van geweldsrisico. In samenwerking met onderzoekers van Harvard Medical School is er een klinische studie uitgevoerd naar agressie-afname van forensische patiënten waarbij high-definition transcranial direct current stimulaton (tDCS) is toegepast. Bij deze methode worden er meerdere elektroden op de schedel geplaatst. Die door middel van stroompjes met een lage voltage, de ‘leerbaarheid’ van de hersencellen beïnvloedt.

Vermindering agressief gedrag

Vijftig forensische patiënten kregen in tien sessies deze tDCS behandeling of een ‘placebo’ behandeling. Gekeken werd naar het effect op agressief gedrag. Dit werd gemeten aan de hand van een experimentele taak met het zien van plaatjes waarop agressieve scenes werden getoond. Tegelijkertijd werd ook naar de veranderingen in de hersenen als reactie op de plaatjes gekeken. De resultaten laten zien dat agressie werd verminderd na de behandeling met tDCS, en ook dat de reactie in de hersenen bij het zien van plaatjes positief werd veranderd door deze interventie.

De uitkomsten van deze studie zijn veelbelovend voor een nieuwe vorm van behandelinterventie binnen de forensische zorg en vraagt om nader onderzocht te worden.

Forensische zorg

Forensische zorg is geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en verstandelijk gehandicaptenzorg dat onderdeel is van een (voorwaardelijke) straf of maatregel. Forensische zorg wordt meestal door de rechter opgelegd als onderdeel van een straf en/of maatregel aan iemand met een psychisch/psychiatrische stoornis of verstandelijke beperking die een strafbaar feit heeft gepleegd. Forensische zorg beweegt zich op het snijvlak van twee werelden. Die van het strafrecht en die van de zorg.

Downloaden artikel

tDCS targeting the Ventromedial Prefrontal Cortex reduces reactive aggression and modulates electrophysiological responses in a forensic population

Auteurs: Carmen S.Sergiou, Emiliano Santarnecchi,  Sara M.Romanella, Matthias J.Wieser, Ingmar Franken, EricRassin, Josanne van Dongen
In: Biological Psychiatrry: Cognitive Neuroscinece and Neuroimaging, June 2021