Voetbal om de veerkracht van jongeren te vergroten: een programma voor levensvaardigheden bij jeugd

Samen met het Nederlands Jeugdinsituut (NJi) gaat dr. Brian Godor, assistent-professor aan de Erasmus Universiteit, onderzoeken wat de maatschappelijke impact van voetbal is en hoe de jeugd veerkrachtiger kan worden door voetbaltrainingen. Voor zijn FAIRPLAY-project ontving Godor eerder dit jaar een Erasmus+ beurs. Het is het grootste project dat ooit door een Nederlands bureau van Erasmus+ is goedgekeurd. Dr. Brian Godor: "Dit laat zien hoe belangrijk dit onderwerp is. Het doel is veerkrachtigere kinderen in steden en we gebruiken voetbal om dat te bereiken".

Het FAIRPLAY-project is een driejarig project waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van levensvaardigheden en veerkracht van jongeren. In hun samenwerking richten Godor en NJi zich op het ontwikkelen van de pedagogische vaardigheden bij sport- en educatieve coaches binnen vijf Europese voetbalclubs. De betrokken voetbalclubs zijn: Feyenoord Rotterdam, Charlton Athletic Football Club, Werder Bremen, FC Internazionale Milano (Inter-Campus) en Hibernian Football Club. Het uiteindelijke resultaat dat bewerkstelligd moet worden is 1) een compleet trainingshandboek over de implementatie van de nieuwe ideeën en 2) het academisch onderzoek van de clubs zelf dat leidt tot evidence-based practice en practice based evidence. Godor: "We kijken hoe grote voetbalclubs zoals Feyenoord daadwerkelijk een verschil maken in het leven van Rotterdammers. We gaan door al hun trainingsprogramma's om te zien wat het effect ervan is op de jeugd".

Veerkracht en levensvaardigheden

Coaches en jongerenwerkers hebben vaak weinig tijd om programma's te ontwikkelen waarin jongeren levenslessen leren die ze kunnen toepassen in het dagelijks leven. Dit project combineert de kracht van voetbal, academische inzichten en bewezen pedagogische methodologieën om professionaliseringsactiviteiten voor jongerenwerkers tot stand te brengen. De jongerenwerkers die deelnemen aan het FAIRPLAY-project zullen werken aan de begrippen 'veerkracht' en 'levenskwaliteitsoverdracht' onder jongeren.

Godor's doel is om de jongeren in steden te laten groeien en leren. "We kijken hoe we deze kinderen sterker kunnen maken en kunnen helpen omgaan met de ‘struggles’ die ze hebben in de steden waar ze wonen. Ik kan niet veel veranderen aan de omstandigheden waarin deze kinderen leven, maar ik kan ze wél helpen sterker en veerkrachtiger te worden".

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl | 010 408 2135 | 06 83676038