Waarom de Nederlander weer snel vervalt in gedrag van voor de pandemie

Vijver Campus Woudestein - Erasmus Universiteit Rotterdam
Iris van den Broek

Nu de samenleving weer zo goed als open gaat, zal het gros van de Nederlanders weer snel terugvallen op het sociale gedrag dat ze voor de pandemie vertoonden, denkt Inge Merkelbach, gedragswetenschapper aan Erasmus Universiteit Rotterdam. “Het elkaar opzoeken is inherent aan ons mens-zijn. Om dat blijvend te veranderen is meer nodig dan deze pandemie”, zegt ze in het Reformatorisch Dagblad.

Het mondkapje kan de prullenbak in, afstand houden is niet meer verplicht en de horeca- en cultuursector hoeven niet langer om 22.00 uur dicht. Dat waren de belangrijkste maatregelen die minister Kuipers (Volksgezondheid) afgelopen dinsdag heeft afgekondigd en die op 25 februari zullen ingaan.

Met de komst van de versoepelingen wijst Merkelbach erop dat corona in het publieke domein steeds minder zichtbaar zal zijn. “De pijlen op de vloer die een looprichting aangeven, zullen weggaan, evenals de geblokte linten die erop wijzen afstand te houden. En daarbij komt: het elkaar opzoeken is inherent aan ons mens-zijn. Om dat blijvend te veranderen is meer nodig dan deze pandemie.”

Inspelen op het verstand

Mochten er in de toekomst toch weer restricties worden ingesteld vanwege een nieuwe virusvariant, dan zal de overheid heel goed moeten uitleggen waarom ze de vrijheid van Nederlanders opnieuw zou inperken, aldus Merkelbach. “Naarmate de pandemie vorderde, werden steeds nieuwe beslissingen gemaakt, teruggedraaid en aangepast. Belangrijk voor de toekomst is om duidelijk uit te leggen bij welke situatie welke maatregel nodig is en daarin ook consistent te handelen. Dus niet enkel inspelen op de angst en het urgentiegevoel van de Nederlanders, maar ook op diens ratio, het verstand. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en komen restricties niet uit de lucht vallen. En dát is als het gaat om naleving en motivatie nu belangrijker dan ooit.”

Onderzoeker

Lees het volledige artikel bij het Reformatorisch Dagblad