Wanneer begint het serieuze opvoedwerk?

Een jonge vader leest baby voor uit prentenboek

Jonge ouders hebben in het begin vooral veel verzorgende taken. Dan komen kinderen echter op een leeftijd, waarop zij niet alleen verzorging, maar ook opvoeding nodig hebben. "Het serieuze opvoedwerk; wanneer begint dat?", vraagt Volkskrant-journaliste Anna van den Breemer zich af.

Het moment waarop je als ouder grenzen moet trekken, lijkt een 'kantelpunt', maar volgens dr. Maartje Luijk is dit slechts schijn. "Het lijkt een kantelpunt, maar eigenlijk borduren ouders voort op patronen die in dat eerste levensjaar zijn opgebouwd: ze hebben de basis voor de interactie met hun kind allang gelegd, bijvoorbeeld door spelletjes als kiekeboe, waardoor ze hun kind goed aanvoelen."

Eigenlijk begint de opvoeding al heel vroeg, beargumenteert Luijk. "Zelfs als de baby nog in de buik zit, maak je als moeder en vader al keuzen, bijvoorbeeld of de baby een apart bedje krijgt of niet. Later zijn die afwegingen misschien nog bewuster. Ga je samen die grote geit aaien op de kinderboerderij omdat je het belangrijk vindt dat je kind niet bang is voor dieren?", aldus Luijk.

Universitair Hoofddocent

Lees het volledige artikel in de Volkskrant.