Jelle IJzenbrandt

Jelle IJzenbrandt

student Governance en Management van Complexe Systemen

Tijdens mijn bachelor in Sociologie aan de Erasmus Universiteit raakte ik geïnspireerd om maatschappelijke vraagstukken beter te begrijpen. Naast het tot stand brengen en aanleren van nieuwe kennis, wil ik deze ook in de praktijk kunnen toepassen. Met de kritische visie die ik mezelf heb eigengemaakt tijdens mijn bachelor zocht ik naar deze verbinding. Hoe kan ik met mijn kennis lastige vraagstukken verder brengen en ontembare problemen behapbaar maken? De master Governance en Management van Complexe Systemen bleek een mooie koppeling te zijn tussen de theorie en praktijk.

De grote focus van deze master op de praktische toepasbaarheid maakte mijn studiekeuze daarom makkelijk. Het hele jaar door heb ik mezelf beziggehouden met de vertaling van mijn kennis naar praktische procesverbeteringen en oplossingen. Een van de verplichte onderdelen was het uitvoeren van een scenario onderzoek voor een lokale gemeente die te maken hebben met een netelig (wicked) vraagstuk. Dat was voor mij het moment dat de meerwaarde van deze master goed uit de verf kwam. De kennis die ik tijdens de theoretische vakken van deze master heb opgedaan gaven mij een nieuwe visie in de aanpak van maatschappelijke opgaven.

Een master volgen over complexiteit zelf is geen makkelijke taak. Toch is de kennis en ervaring die je opdoet in dit programma het volledig waard. Steeds meer weerbarstige problemen duiken op in de wereld die vaak meer onderling afhankelijke partijen kennen. Het inzicht bezitten om deze complexiteit te herkennen en te gebruiken wordt daardoor alsmaar belangrijker. Of zoals een van mijn docenten het noemde: Zit je vast? Maak het complexer.