Promotie I.A.L.P. (Inge) van Beijsterveldt

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 2 Juni 2022 verdedigt I.A.L.P. van Beijsterveldt haar proefschrift, getiteld: ‘Body Composition in Young Children. Unraveling fat mysteries’.

Proefschrift in het kort:

Dit proefschrift geeft een overzicht van 8 studies, welke de afgelopen jaren zijn gedaan in een grote groep gezonde kinderen van 0-5 jaar; de Sophia Pluto studie. Dit proefschrift beschrijft gedetailleerde data over het longitudinaal bepalen van lichaamssamenstelling, vanaf zeer jonge leeftijd tot in de kindertijd en geeft nieuwe referentiewaarde voor lichaamsvet en vet vrije massa in jonge kinderen tot en met 5 jaar. Verder verbeterd het de kennis over vroege determinanten van de programmering van lichaamssamenstelling en (over-)gewicht, vooral over plasma metabolomics. Dit zou in de toekomst mogelijk gebruikt kunnen worden als vroege biomarker, om te voorspellen welke baby's vatbaar zijn voor het ontwikkelen van een ongunste lichaamssamenstelling op latere leeftijd. Als laatste geeft dit proefschrift nieuwe inzichten over een groep chemische verbindingen die potentieel schadelijk zijn: PFAS. Wij zijn de eerste die in detail PFAS plasma concentraties bij jonge kinderen van 0-2 jaar hebben beschreven, als mede de meest belangrijkste blootstellingsroutes op deze leeftijd, zoals transplacentaire blootstelling en borstvoeding.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.