Promotie J.S. (Jan) Erkamp

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 3 februari 2021 verdedigt J.S. Erkamp zijn proefschrift, getiteld: ‘Screening for Adverse Pregnancy and Childhood Outcomes’.

Zwangerschapscomplicaties zijn een belangrijk probleem voor de volksgezondheid. Zwangerschapscomplicaties, waaronder hypertensieve aandoeningen van de zwangerschap, maar ook abnormale foetale groei en abnormaal geboortegewicht hebben verreikende consequenties voor de gezondheid van de moeder en haar kind. Specifieke maternale, foetale en placenta karakteristieken zijn geassocieerd met deze ongunstige uitkomsten. De aan of afwezigheid van deze karakteristieken gedurende de zwangerschap, of zelf al voor de zwangerschap, zouden kunnen helpen bij het selecteren van vrouwen die een hoger risico hebben op het ontwikkelen van zwangerschap complicaties. Dit zou kunnen leiden tot verbeterde monitoring en zelfs interventies, voordat ernstige ziekte kan ontstaan. Recent onderzoek heeft laten zien dat, hoewel zwangerschapscomplicaties zich vaak pas in het derde trimester van de zwangerschap manifesteren, de oorzaak van deze zwangerschapscomplicaties zich vaak eerder in de zwangerschap bevindt. Abnormale placentatie vroeg in de zwangerschap zou hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Het screenen en het vroeg identificeren van vrouwen en hun kinderen die verhoogd risico hebben op complicaties tijden hun zwangerschap en kindertijd, en vervolgens monitoring en behandeling zou bij kunnen dragen aan het voorkomen van negatieve zwangerschapsuitkomsten, en het verbeteren van de gezondheid later in het leven. Het doel van dit proefschrift is om te identificeren welke maternale, foetale en placenta parameters gebruikt kunnen worden bij het screenen naar deze veelvoorkomende zwangerschapscomplicaties, welke belangrijke gevolgen hebben voor de gezondheid tijdens de gehele kindertijd, in een gezonde, laag-risico, multi-etnische populatie. De studies in dit proefschrift werden uitgevoerd in de Generation R Studie en de Generation R Next studie. Dit zijn populatie-gebaseerde, prospectieve cohort studies, van respectievelijk de foetale en preconceptionele fase, tot aan de jong-volwassenheid. Beide studies zijn uitgevoerd in Rotterdam, Nederland. De studies zijn ontworpen voor het identificeren van vroege omgevings- en genetische determinanten van groei, ontwikkeling en gezondheid van een mens, voor en tijdens de zwangerschap en gedurende de jeugd.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.