Promotie S. (Sunrui) Chen

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 15 december 2020 verdedigt S. Chen zijn proefschrift, getiteld: ‘Facing the Resurgence of Rotavirus: Development of novel antiviral agents’.

Het rotavirus vormt een gesel die de mensheid hard treft. Deze ziekteverwekker infecteert onze darmen en veroorzaakt daar diarree, met als gevolg ziekte, uitdroging en kindersterfte. Ofschoon, eerst door verbeterde hygiëne en daarna door de introductie van vaccins de situatie sterk verbeterde, blijft rotavirusinfectie een groot probleem. In grote delen van de Derde Wereld is het nog steeds één van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte. Daarnaast is het rotavirus ook gevaarlijk voor kwetsbare bevolkingsgroepen zoals transplantatiepatiënten en patiënten die immuunsysteemonderdrukkende medicijnen gebruiken. Tenslotte zou het zo kunnen zijn dat er klinische beelden bestaan die wel veroorzaakt worden door rotavirusinfectie, maar die niet als zodanig herkend worden. Zoals ik in hoofdstuk 1 uitleg dreven deze overwegingen mij het onderzoek zoals beschreven in dit proefschrift uit te voeren, waarbij ik mij met name heb geconcentreerd op het geven van een aanzet met betrekking tot het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen voor de behandeling van rotavirus infectie. Zulke geneesmiddelen bestaan namelijk momenteel niet en artsen zijn dus gedwongen om bij de behandeling van rotavirusinfectie zich grotendeels te beperken tot geven van vocht en zout, dit om uitdroging van de slachtoffer(tje)s tegen te gaan, terwijl er gehoopt wordt op spontaan herstel.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.