Understanding Today’s China

Engels
Gebouw
Erasmus Paviljoen
Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Understanding today’s China: geopolitiek actualiteitencollege door Frank Pieke.

China is veelvuldig in het nieuws en profileert zich als een grootmacht die haar plek in de wereld steeds assertiever opeist. Het is een zeer belangrijke speler op het economische wereldtoneel; het is de grootste handelspartner van de EU, haar (hoog)technologische ambities zijn gigantisch en met het Belt & Road Initiative (Nieuwe Zijdenroute) bereidt China in rap tempo haar invloed uit - ook op strategisch belangrijke plaatsen in Europa. En met 1,4 miljard Chinezen is het van uitzonderlijk demografisch zwaargewicht, waar de EU niet omheen kan.

Tegelijkertijd zorgen de mensenrechtenschendingen op de Oeigoeren en inwoners van Hong Kong en de beschuldigingen van cyberspionage door China voor de noodzaak een passend Europees antwoord te vinden. En de handelsoorlog tussen China en VS is onder Biden voortgezet en ook haar claims over de Zuid-Chinese Zee en de assertiviteit richting Taiwan worden in Washington en Brussel met argusogen gevolgd.

Hoogste tijd om de vraag te stellen: Hoe machtig is China werkelijk militair, economisch en cultureel? Waar wil Xi Jinping naar toe met China? Wat zijn de kansen en risico’s voor de Nieuwe Zijderoute? En hoe moet Nederland en de EU zich opstellen tegenover deze ‘systeemrivaal’: met een uitgestoken hand of door verdere bescherming van haar strategische kennissectoren?

Hoogleraar Frank Pieke over de veranderende geopolitieke verhoudingen met het hoogtechnologische en op eeuwenoude tradities stoelende China.

Prof. dr. Frank Pieke is hoogleraar Modern China Studies aan het Leiden Asia Centre en dit academisch jaar fellow van het Swedish Collegium for Advanced Study in Uppsala.

Datum: ma. 1 nov. 2021
Tijd: 16.00 – 17.30 u (inloop 15.30 u)
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein

COVID check
Voor dit programma vragen we alle bezoekers vriendelijk een coronatoegangsbewijs bij de ingang te tonen met de CoronaCheck-app. Bekijk deze pagina voor alle geldende coronamaatregelen op de Erasmus Universiteit.