Merel Leeman te gast bij het Leeskabinet

Rotterdamsch Leeskabinet
Fjodor Buis

In september 1940 begonnen acht studenten aan hun studie aan de Nederlandse Economische Hogeschool in Rotterdam, de voorloper van de Erasmus Universiteit. Ze werden lid van het Rotterdamsch Studenten Corps, vormden de jaarclub ‘De Keien’ en gingen samenwonen in een studentenpension aan de Claes de Vrieselaan.

Aanvankelijk ging tijdens de Duitse bezetting het studentenleven gewoon door, maar met de tijd werden de vrienden allemaal bij verschillende illegale organisaties actief. Eén van De Keien, Frits Ruys, groeide in de loop van de oorlog uit tot een van de grootste verzetshelden van Rotterdam. Ruys werd eind 1944 verraden en vervolgens gefusilleerd.

Aan de hand van het logboek van de jaarclub wordt het leven van verzetsheld Frits Ruys verteld. Dit verhaal is een noodzakelijke aanvulling op de geschiedschrijving van Rotterdam.

Lezing woensdag 17 januari, 20.00 uur. Inloop vanaf 19.30.

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal, Erasmus Building (voorheen gebouw A)

Graag aanmelden via e-mail

Bekijk voor meer informatie en andere evenementen van het Rotterdamsch Leeskabinet ons programma.