Nieuw in de collectie: 5 krantenarchieven

De Universiteitsbibliotheek biedt nu ongelimiteerde, full-text & image toegang tot de archieven van vijf prominente Engelstalige kranten en weekbladen.

De Britse titels bieden een enorme rijkdom aan politiek, economisch, cultureel en dagelijks nieuws en achtergrondverhalen uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland, het Britse Rijk, de Commonwealth en de rest van de wereld, van de negentiende tot en met de 21ste eeuw. Beschikbaar zijn:

• Financial Times Historical Archive, 1888-2016
    Begonnen als een nieuwsbrief voor de City, groeide de FT in de twintigste eeuw uit tot een van de bekendste en meest gerespecteerde kranten wereldwijd, die in haar kolommen verslag deed van en commentaar leverde op de financiële en economische ontwikkelingen en breukmomenten in de wereld. De bibliotheek biedt ook toegang tot de actuele editie van de FT
  • The Illustrated London News Historical Archive, 1842-2003
    Als eerste volledig geïllustreerde weekblad ter wereld schetste The Illustrated London News gedurende haar lange bestaan een levendig beeld van gebeurtenissen en ontwikkelingen in Groot-Brittannië en de rest van de wereld. Het is daardoor een rijke informatiebron voor verschillende disciplines, zoals Cultural Economics (kunstenaars en hun populariteit/marktwaarde), Fashion (columns en kledingadvertenties) en natuurlijk Geschiedenis (sociale, economische, culturele en vrouwengeschiedenis).
  • The Telegraph Historical Archive, 1855-2016
    Hoewel begonnen als een krant met een liberale oriëntering, staat The Telegraph inmiddels sinds jaar en dag bekend als traditionele Tory-krant, vooral in haar verslaggeving van het buitenlandse nieuws.
  • The Independent Historical Archive, 1986-2016
    De jongste van de beschikbaar gekomen kranten heeft sinds de start in 1986 altijd een gematigd progressieve redactionele koers gevaren, bijvoorbeeld in dosssiers als de legalisering van softdrugs, de War on Terror en milieubescherming. In economische vraagstukken is de krant eerder conservatief-liberaal dan vooruitstrevend.

Naast de Britse titels biedt het archief van de International Herald Tribune (1887-2013) een meer kosmopolitische kijk op de wereld. De krant werd opgericht als de Europese editie van de New York Herald en had de Amerikaanse expat-gemeenschap in Parijs als lezerspubliek. De redactie opereerde relatief onafhankelijk van het New Yorkse hoofdkantoor. Hierdoor, en door de sterke focus op objectieve verslaggeving van ontwikkelingen op het wereldtoneel, geldt de IHT als de eerste écht internationale krant.

Via Gale Primary Sources: Newspaper archives is het mogelijk om in één keer alle of een selectie van deze vijf titels – en The Times (1785-2014) en The Economist (1843-2015) – te doorzoeken.

Toegang tot deze vijf archieven is gegarandeerd t/m 30 maart 2022. Hierna zal de UB evalueren of de toegang kan worden voortgezet.

Vragen? Neem contact op met Pieter van Leeuwen (Faculty liaison Arts and Culture, History, Media and Communication)