NWO ondersteunt Open Access boeken

Voor wetenschappelijke artikelen is Open Access inmiddels een gevestigde praktijk. Voor wetenschappelijke boeken is dat nog niet zo. NWO lanceerde onlangs een financieringsinstrument speciaal voor NWO onderzoekers die hun boek in Open Access willen publiceren.

Meer lezers, groter bereik

De voordelen van Open Access voor wetenschappelijke boeken zijn niet wezenlijk anders dan voor artikelen. Al langer is bekend dat Open Access boeken meer gedownload worden, tot wel 50% meer geciteerd worden en online beter vindbaar en zichtbaar zijn. Een recente studie vond bovendien dat Open Access boeken een groter bereik hebben en in meer landen gelezen worden.

Call

NWO wil een verdere impuls geven aan de Open access beschikbaarheid van wetenschappelijke boeken die voortkomen uit haar financiering. NWO heeft daarom eerder dit jaar een speciaal financieringsinstrument open gesteld. Daarop kan een beroep gedaan worden door onderzoekers die een boek of bundel in Open Access willen publiceren. Voorwaarde is dat het onderzoek ook door NWO gefinancierd is. Per project is tot maximaal € 10.000,- beschikbaar voor de betaling van een Book Publishing Charge (BPC). Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend.

Van eigen bodem

De eerste honoreringen zijn inmiddels gedaan. De eerste titel afkomstig van de Erasmus Universiteit is “Locating Imagination in Popular Culture”, een bundel geredigeerd door prof. dr. Stijn Reijnders en PhD-student Nicky van Es naar aanleiding van het NWO project “Locating Imagination: An Interdisciplinary Perspective on Literary, Film and Music Tourism”. De bundel is verschenen bij Routledge.

Bron: NWO

Voor meer informatie over het financieringsinstrument voor Open Access boeken kun je terecht op de website van NWO. Met vragen over Open Access neem contact op met Joy Dijksman via: openaccess.library@eur.nl