Terugkijken: interview met vertaler en International Booker Prize winnaar Michele Hutchison

Arie Kers

Begin november interviewde Berrie Vugts Michele Hutchison, hoofdgast op ons feestelijke openingsevent ter gelegenheid van de realisering van de Leeskabinet Reading Without Borders collectie bij Erasmus University College. Bekijk het (Engelstalige) interview. Hutchison, winnaar van de International Booker Prize voor haar vertaling van Marieke Lucas Rijnevelds De avond is ongemak, vertelt geanimeerd over de kunst van het vertalen.

Het event met poëzievoordrachten, muziek, en een inspirerende openingsspeech van EUC Dean Gabriele Jacobs is hier ook integraal terug te kijken.

Het naar de stad brengen van deze collectie internationale fictie vertaald naar het Engels heeft ons enorm geïnspireerd. Het beantwoordt aan een belangrijke beleidsdoelstelling van het Leeskabinet: het via literatuur stimuleren van culturele uitwisseling en verbinding, geen overbodige luxe in deze tijden. Wij zijn er trots op dat we dankzij de steun van onze Leeskabinet-leden dit project voor een diverse en zeer enthousiaste groep jonge studenten hebben gerealiseerd.